Activerende werkvormen – Bij magazine: Slavernij… en nu?
ThiemeMeulenhoff heeft samen met het Rijksmuseum een magazine gemaakt over slavernij en de relatie tot hedendaags racisme. Het magazine is bedoeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 en de brugklassen van het voortgezet onderwijs.
Klik hier om het magazine Slavernij… en nu? te bekijken.
Slavernij en racisme bespreekbaar maken
In het magazine staan verhalen vanuit verschillende perspectieven. Hiermee willen we jou inspireren om slavernij en racisme bespreekbaar te maken in de klas. Om hierbij te helpen hebben we bij elk artikel in het magazine een activerende werkvorm gemaakt die je kunt inzetten in de les. De opdrachten zijn ook thuis uit te voeren.
De leskaarten
Bekijk hier de verschillende leskaarten met actieve werkvormen. Elk artikel heeft een eigen leskaart.
Waarom een magazine en leskaarten?
Met het magazine leren kinderen over de (Nederlandse) slavernijgeschiedenis. Dit gevoelige onderwerp laat zien dat geschiedenis een belangrijk vak is. Door situaties uit het verleden te bestuderen, krijg je meer inzicht in het nu. Je leert een eigen mening te vormen over belangrijke onderwerpen zoals racisme.
Wil je de relevantie van geschiedenis duidelijk maken aan jouw leerlingen? We maakten een animatie voor leerlingen die uitlegt waarom geschiedenis een belangrijk vak is. De animatie kan je helpen om leerlingen op te warmen voor het magazine en bijbehorende opdrachten. Bekijk de animatie hier.
Extra bronnen
https://www.thiememeulenhoff.nl/voortgezet-onderwijs/gevoeligegeschiedenis
https://www.boomgeschiedenis.nl/product/100-9447_Rotterdam-in-slavernij
https://www.walburgpers.nl/nl/book/9789463724456/witte-onschuld?redirect=aup
https://www.walburgpers.nl/nl/book/9789462984141/hallo-witte-mensen
https://www.dbnl.org/tekst/nede008wito01_01/nede008wito01_01.pdf