Ga in gesprek
Deze leskaart gaat over het artikel 5 X wat je écht moet weten over slavernij en racisme uit het magazine Slavernij… en nu? Klik hier om het artikel te lezen.
Inleiding
Miquel en Tarim van Fawaka Wereldburgerschap vertellen in het artikel hoe zij slavernij in relatie tot racisme zien. Naar aanleiding van dit artikel gaan leerlingen in deze opdracht in gesprek over de vraag: “Hoe laat je iedereen in zijn waarde.”
De opdracht
Hoe laat je iedereen in zijn waarde? Voer met de klas een open klassengesprek over deze vraag. Het artikel gebruiken jullie als input. Reflecteer met de klas op de informatie die jullie hebben gelezen.
Gevoelige geschiedenis
Niet elke leerling zal eenzelfde antwoord geven op de vraag. En misschien is niet iedereen het eens met het artikel. Juist daarom is het belangrijk om hierover te praten. Hieronder geven we je tips over hoe je het gesprek goed en veilig kunt laten verlopen.
Gebruik een praatstok. De leerling die de stok in handen heeft mag praten, de rest van de leerlingen luistert.
Over feiten valt niet te discussiëren. Over hoe je je voelt over die feiten, wel. Let dus op dat het gesprek over gevoel gaat, niet over feiten. Zijn leerlingen het oneens? Ga dan niet in op de feiten, maar vraag hoe leerlingen zich voelen over de feiten. Worden ze bijvoorbeeld onzeker, voelen ze zich schuldig of maakt iets ze boos? Dat mag. Het gevoel kan voor iedereen anders zijn en daar kun je het over hebben.
-
De volgende vragen kun je gebruiken om het over gevoel te hebben. Tip: bespreek per kopje in het artikel de volgende vragen met elkaar:
Wat vind je moeilijk?
Waar ben je het wel/niet mee eens?
Geef de ruimte aan verschillende perspectieven. Het is niet erg als er meningsverschillen zijn, als iedereen de ruimte en veiligheid krijgt om zijn mening te delen.
Om je te helpen bij het bespreken van gevoelige geschiedenis in de klas, maakten we een whitepaper: “Gevoelige geschiedenis in de klas: Hoe werkt dat?”. Bekijk het whitepaper voor meer tips over hoe jij een gevoelig klassengesprek kunt voeren.
Klik hier om de andere leskaarten en het magazine Slavernij… en nu? te bekijken.