Verhalen doorgeven
Voor Denise is theater een manier om over haar afkomst en familiegeschiedenis te vertellen. De leerlingen gaan in deze les aan de slag met een (vergeten) verhaal uit hun familiegeschiedenis of een verhaal uit hun culturele achtergrond.
De opdracht
Bekijk de video van Denise. Denise gebruikt het theater om haar verhaal te vertellen. Op het podium besteedt ze aandacht aan verhalen die vergeten zijn. Ook in film kun je een verhaal vertellen. Vraag de leerlingen of zij in hun familie of omgeving voorbeelden kunnen bedenken van verhalen dat ze graag zouden doorgeven. Misschien heeft hun opa of oma iets bijzonders meegemaakt? Of is er een spannend, maar vergeten verhaal over iemand uit hun straat te vertellen? Laat een paar leerlingen aan het woord.
De leerlingen gaan individueel hun verhaal verbeelden in 3 foto’s. De foto’s vormen een moodboard voor de film of het theaterstuk van hun verhaal.
Op de eerste foto leggen ze de locatie van hun verhaal vast. Bijvoorbeeld de woonkamer van hun oma, of een plek in de stad.
Op de volgende foto leggen ze vast hoe ze hun hoofdrolspeler voor zich zien. Is dat het echte persoon waar het verhaal over gaat? Een acteur? Zijzelf?
Vervolgens maken ze een foto van een object dat terugkomt in hun verhaal. Dit kan van alles zijn, als het maar te maken heeft met het verhaal dat ze willen vertellen.
Tot slot bedenken ze nog een titel voor hun film of theaterstuk.
Laat daarna de leerlingen hun foto’s en de titel aan elkaar presenteren. De rest van de klas benoemt iets uit het moodboard dat ze mooi of goed vinden.