Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek: Spreid oefening met leerstof in de tijd
Een avondje stampen? Liever niet. Je onthoudt leerstof beter als je het oefenen spreidt over meerdere kortere oefensessies dan wanneer je alles in één keer doet. Ook in jouw les kun je spreiding van oefeningen goed toepassen! Hieronder vind je 3 praktische tips.
Tip 1: Wie ben ik? (lesstarter)
Herhaal begrippen van de vorige les met de lesstarter ‘Wie/wat ben ik?’. Dit extra oefenmoment een tijdje na de les helpt leerlingen om de begrippen beter te onthouden. Daarnaast heb je direct de aandacht te pakken!
Tip 2: (Vocabulary) retrieval challenge (werkvorm)
Gebruik de retrieval challenge om oefeningen te spreiden over de tijd. Een leuk spel dat het leren stimuleert. Deze versie is gemaakt voor het leren van Engels, maar het concept kan voor elk vak gebruikt worden. Je kunt in dat geval begrippen in plaats van oefenzinnen in het format zetten.
Tip 3: Meerdere keren herhalen met leerling-vragen
Laat leerlingen na de instructie één vraag bedenken over wat ze zojuist hebben geleerd. Laat leerlingen onderling hun vragen uitwisselen en beantwoorden. Aan het einde van de les vraag je opnieuw een aantal leerlingen hun vraag klassikaal te beantwoorden. Zo bouw je op een simpele manier nog een extra herhaalmoment in.
Over de bouwstenen
ThiemeMeulenhoff en de Open Universiteit werken samen om effectief en efficiënt leren te bevorderen. Deze tips komen van het boek "Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek". Het gehele boek is hier te bestellen.