(Geen) zin! Leerlingen motiveren in afstandsonderwijs
Door de sluiting van de scholen ligt een motivatieprobleem op de loer. Jij als leerkracht hebt daarom een belangrijke rol in het bevorderen van de intrinsieke motivatie. Maar hoe motiveer je jouw leerlingen op afstand? Hier lees je tips en vind je links naar meer informatie over motivatie in afstandsonderwijs.
Hoe ontstaat motivatie?
Volgens de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci ontstaat intrinsieke motivatie wanneer er aan de drie basisbehoeften van de mens wordt voldaan: relatie, competentie en autonomie. Relatie heeft betrekking op de sociale verbondenheid, het gevoel dat je met anderen verbonden bent en het samen doet. Competentie is het gevoel van dit kan ik - het is niet te moeilijk, en niet te makkelijk. Autonomie is het gevoel van zeggenschap en kan worden voldaan door de leerling (in beperkte mate) keuzevrijheid te geven.
Motivatie in afstandsonderwijs
Het voelt misschien alsof je niets kunt doen als je leerlingen niet bij jou in het klaslokaal zitten, maar niets is minder waar. Je hebt weliswaar niet alles onder controle, maar jij als docent kunt wel dat extra beetje motivatie brengen! Aan de hand van de zelfdeterminatietheorie geven we je tips voor hoe je leerlingen motiveert op afstand.
Relatie. Behoud een gevoel van sociale verbondenheid tussen jou en de leerlingen én tussen de leerlingen onderling.
Start met jouw klas een blog, discussieforum of online prikbord (zoals Padlet) om contact te houden. Je kunt deze voor onderwijsdoeleinden inzetten (bijvoorbeeld vragen stellen), maar ook een sociale plek van maken. Vraag leerlingen bijvoorbeeld om de beurt (in groepjes of alleen) een dagboekstukje te schrijven over hun dag of een foto te delen. Zie het als een soort 'digitaal kringgesprek' voor het VO. Hier vind je een voorbeeld van een klassenpadlet en meer tips voor verbinding.
Laat zien dat je er bent! Stuur regelmatig (positieve!) updates, deel af en toe een foto van je thuiswerkplek, vertel over jouw ervaringen en deel ervaringen die je van leerlingen hoort... Maak ook duidelijk wanneer en hoe ze jou kunnen bereiken.
Jouw leerlingen zijn vast goed bekend met alle mogelijkheden in de online wereld. Vraag hen om advies: kennen zij een leuke manier om met elkaar contact te houden? Zo betrek je hen ook bij hun keuzes.
Competentie. Geef leerlingen het gevoel dat ze het kunnen.
Maak duidelijk wat je elke dag/week/maand van de leerling verwacht. Werk met planningen, of gebruik bijvoorbeeld een Trello bord om overzicht te maken in alle toekomstige to-do's.
Is het lastig om alle leerlingen te helpen bij hun vragen? Maak peer-koppels. Bij vragen stellen ze die eerst aan hun peer. Aan het eind van de week/dag vraag je de koppels om een terugkoppeling, evaluatie of het antwoord op ene opdracht/vraag die je het tweetal meegaf. Hiermee zorg je ook voor sociale verbondenheid en een extrinsieke motivatiefactor.
Zorg voor goede afstemming met jouw collega's over de digitale middelen die jullie gebruiken. Als leerlingen verward raken door alle verschillen, kan dat ervoor zorgen dat ze minder gemotiveerd zijn om zich in te zetten voor school.
Met goede begeleiding help je leerlingen bij het gevoel van competentie. De OU maakte een weblecture van een krap uur met tips voor het begeleiden van leerlingen in online onderwijs.
Autonomie. Probeer niet té veel te controleren, maar geef leerlingen ook zeggenschap over hun eigen proces.
Simpele keuzevrijheid kun je al toepassen bij de huiswerkopdrachten. Laat de leerling kiezen welke huiswerkopdrachten hij maakt: van de 5 mogelijke opdrachten, moet hij er bijvoorbeeld 3 maken.
Zet leerlingen actief aan de slag met de Thiemo Thuis Challenge. Leerlingen kiezen zelf een onderwerp binnen jouw vak en maken daar een (creatieve) uitleg over. De beste inzendingen plaatsen we op Thiemo!
Open Universiteit weblecture: Hoe motiveer je op afstand?
De Open Universiteit maakte een reeks weblectures over afstandsonderwijs. Over de vraag 'Hoe motiveer je op afstand?' maakten ze een weblecture van een krap uur. Een wetenschapper vertelt over motivatie, waarna de hosts van de weblecture praktische tips geven en vragen van docenten beantwoorden.