Dunning-Krugereffect
Mensen met minder kennis en vaardigheden hebben vaak meer zelfvertrouwen. Wat betekent het Dunning-Kruger effect voor het leren?
Over het Dunning-Kruger effect
Het treedt op bij beginners die juist door hun minder aanwezige kennis en vaardigheden het metacognitieve vermogen missen om in te zien dat hun keuzes en conclusies soms verkeerd zijn. Andersom geldt ook: mensen die ontzettend competent zijn twijfelen hier vaak meer over, omdat ze juist weten hoe ingewikkeld of groot iets is.
Ben je als docent weleens verrast door leerlingen die zichzelf een enorm hoog cijfer zouden geven? Of die leerling die iets heel goed kan, maar dat juist enorm bagatelliseert? Of leerlingen die heel gemotiveerd ergens aan beginnen en daarna totaal geen motivatie hebben om verder te gaan, want ‘het lukt toch nooit’? Allemaal terug te voeren op het Dunning-Krugereffect: dat wat je moet weten en kunnen om een taak goed te doen, is precies wat nodig is om te beoordelen of je de taak goed gedaan hebt.
Over deze tip
Deze tip komt van leer.tips, een samenwerking tussen onderwijswebsite Vernieuwenderwijs en gedragswetenschappers van Neuro Habits. Leer meer over hun diensten op deze pagina.
Is dit onderwerp interessant voor jou of voor jouw school, vraag dan eenvoudig meer informatie aan.