Hoe Magalhães de wereld rondvaarde
opdracht

Hoe Magalhães de wereld rondvaarde

387
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Hoe vaarde Magalhães de wereld rond? Deze Ted-Ed video vertelt je het verhaal. Docent Tjarco schreef een opdracht bij de video en deelde deze met Thiemo. Op dit kaartje vind je de opdracht van Tjarco, zodat je de video direct in kunt zetten in je les.

De opdracht

Kijk samen met leerlingen de video of laat hen de video als voorbereiding op de les kijken. Vergeet niet de automatische vertaling naar Nederlands aan te zetten in YouTube (bij instellingen). Het is een korte video, dus kijk hem indien nodig twee keer. De tweede keer letten de leerlingen extra goed op informatie om de vragen in de opdracht te beantwoorden.

Laat leerlingen de volgende vragen beantwoorden. Je vindt de vragen ook in dit document, wat je kunt printen als werkblad.

  1. Volgens het Verdrag van Tordessilas was een groot deel van Amerika grondgebied van Spanje, waarom is dat logisch?

  2. Waarom moest Spanje via het Westen (De Atlantische Oceaan) naar Indië gaan?

  3. Kruis het foute antwoord door. Magalhães was zelf Portugees/Spaans, maar handelde voor de Spaanse/Portugese kroon?

  4. Stelling: Magalhães is de aarde nooit rond geweest, Enrique waarschijnlijk wel. Leg uit

  5. 3 jaar reizen, meer dan 200 dode zeevaarders, meerdere schepen vergaan, slecht één schip die terugkomt… Waarom was de reis toch een succes?

  6. Wat is de rol van Antionia Pigafetta?

  7. Waarom denk je zijn er galactische stelsels en ruimteprogramma’s naar Magalhães vernoemd?

Variatietips

Eens op een andere manier leerlingen aan het werk zetten met de opdracht? Onderstaande werkvormen voegen samenwerking (tip 1) of activerende didactiek (tip 2) toe.

Tip 1: Jigsaw samenwerking

Pas een samenwerkings-werkvorm toe op de opdracht, zoals de Jigsaw werkvorm. Verdeel de vragen uit de opdracht over kleine groepjes leerlingen, de stamgroepen. De groepjes beantwoorden samen de vragen en zorgen ervoor dat ze de antwoorden levendig kunnen uitleggen. Vervolgens maak je nieuwe groepen waarin steeds 1 leerling van de originele stamgroepen aanwezig is. In de nieuwe groepen lichten leerlingen om beurten de antwoorden op hun vragen toe. Tot slot keren leerlingen terug naar hun stamgroep, waarin zij bespreken welke antwoorden zij hebben verzameld.

Lestip 2: Wandelende posterwerkvorm

Geef leerlingen een actieve houding bij het beantwoorden van de vragen, met de wandelende posterwerkvorm. Hang grote vellen papier door de klas, waarop steeds 1 van de vragen van het werkblad staat. Leerlingen krijgen 10-15 minuten de tijd om met een pen de klas door te lopen en antwoorden te schrijven op de posters. Je sluit de werkvorm af door de posters klassikaal na te bespreken. Gaven leerlingen dezelfde antwoorden? Vulden zij elkaar aan?

Op deze Thiemo-tegel wordt de werkvorm in meer detail uitgelegd. Let op: de tegel gaat over een ander onderwerp, maar de werkvorm is overal toepasbaar.

Heb jij ook les(tips) te delen?

De maker van deze opdracht, Tjarco, is zelf docent en gebruikt deze werkvorm in zijn eigen lessen. Omdat hij zag dat leerlingen er actief mee aan de slag gingen, deelde hij de opdracht met ons.

Heb jij ook een opdracht, lesidee of ander inspirerend materiaal om met andere docenten te delen? Klik op "Bekijk alles" in het kanaal Extra Lesmateriaal. Op het einde vind je een tegel waarop je jouw lestip kunt delen. Als jouw lestip past, delen we hem op Thiemo.

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie