Macht: de ins & outs
artikel

Macht: de ins & outs

306
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Het is belangrijk om leerlingen aan de hand van Lodewijk XIV na te laten denken over het begrip macht en wat dat met mensen doet. Dit kun je doen aan de hand van een aantal (filosofische) vragen. Hieronder vind je een stappenplan voor een actieve werkvorm om de vragen te behandelen.

Leerdoel

  • Je legt (het streven van vorsten naar) absolute macht uit aan de hand van voorbeelden

De werkvorm

Stap 1 - Schrijf de 5 vragen hieronder op grote vellen papier, en hang die door de klas heen. Op elk vel papier staat één vraag. Je kunt ook zelf nog vragen toevoegen.

    • Welke machtige mensen ken je, ook nu? Waardoor zijn zij machtig?

    • Kun je te veel macht hebben?

    • Wat doet macht met mensen?

    • Wat is (politieke) macht?

    • Hoe laat je zien dat je macht hebt?

Stap 2 - Geef leerlingen 10-15 minuten de tijd om rond te lopen en antwoorden op de posters te schrijven. Het is handig om bijvoorbeeld 3 rondes te houden van 5 minuten, elke ronde kiezen leerlingen een nieuwe vraag die ze willen beantwoorden. Ze hebben de rondetijd om samen met de andere leerlingen die bij dezelfde poster staan te discussiëren en antwoorden op de poster te schrijven.

Stap 3 - Na de 3 rondes bespreek je klassikaal de antwoorden op de posters. Zo verken je samen het onderwerp macht, en kun je dat in de klassikale bespreking koppelen aan de lesstof over absolutisme en Lodewijk XIV.

Variatietips

  • Houd een klassikale discussie waarin je de vragen bespreekt.

  • Verdeel de vragen over groepen leerlingen, die een antwoord op de hen toegewezen vraag beantwoorden op een poster. Laat hen voorbeelden zoeken die hun antwoorden ondersteunen.

leerdoelen

  • 6.3. Het streven van vorsten naar absolute macht