opdracht Over Feniks 2e editie

Tropenmuseum: Slavernijverleden in het heden met spoken word

05/01/2021 20m

Over de leskaart

Het Tropenmuseum creeërt maandelijks een lesidee voor Thiemo. Leerlingen leren in deze lessen over diverse, actuele onderwerpen aan de hand van iets uit het museum. De lessen bieden een verdieping of verbreding, maar sluiten aan bij jouw methode. Deze les gaat over het slavernijverleden in het heden.

Introductie

Het slavernijverleden werkt door in het heden. In deze video zien jouw leerlingen spoken word kunstenaar Dorothy Blokland. Emotioneel vertelt zij over haar relatie tot het slavernijverleden. Jouw leerlingen onderzoeken na de video wat hun eigen relatie is tot het slavernijverleden.

Over Dorothy Blokland

Als geboren en getogen Surinaamse vindt Dorothy Blokland haar culturele achtergrond. Haar spoken word is een combinatie van theater en poëzie, waarin zij eerlijke verhalen over haar leven vertelt.

Over de video

In de video draagt Dorothy haar spoken word voor in het gebouw waar het Tropenmuseum gehuisvest is, het gebouw van het Koninklijk Instituut voor de Tropen (KIT). Dit waren voorheen het Koloniaal Instituut en het Koloniaal museum. De video is gemaakt voor de tentoonstelling Heden van het Slavernijverleden in het Tropenmuseum.

Leerdoelen

  • Leerlingen begrijpen dat het slavernijverleden van invloed is op het heden

Vragen aan de klas n.a.v. de video

  1. Dorothy laat een button zien waar 1873 op staat. Waar verwijst dit jaartal naar?

  2. Wat bedoelt Dorothy wanneer ze het heeft over het “knechten-ja-baas-verleden”

  3. Welke taal spreekt Dorothy naast Nederlands?

  4. Welke verzetstrijders worden genoemd in de spoken word van Dorothy?

  5. Wat zegt Dorothy over haar achternaam Blokland?

  6. Wat zegt Dorothy tegen de volgende generatie?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Wat zei ze??

Laat leerlingen tijdens het kijken van de video opschrijven welke woorden, namen of termen zij nog niet kennen. Leerlingen onderzoeken deze en presenteren hun bevindingen aan elkaar. Je kunt een woord/term/naam toewijzen, of de leerlingen zelf laten kiezen. Bijvoorbeeld:

  • Keti koti

  • Bita rum-

  • Apinti drum

  • Anton de Kom

  • Tata Colin

  • Boni

  • Baron

  • The Black archives

Kunnen de leerlingen nu samen de volgende vraag beantwoorden: Wat heeft het slavernijverleden met Dorothy Blokland te maken?

Lestip 2: Wat betekent slavernij voor mij?

Leerlingen denken na over hun eigen relatie tot het slavernijverleden. Bespreek klassikaal een aantal van de volgende vragen...

  • Heeft iemand in jouw familie een link met het slavernijverleden?

  • Zie je als je buiten loopt in jouw stad of dorp, verwijzingen naar het slavernijverleden? Denk aan gebouwen, monumenten, straatnamen, etc..

  • Zijn er nog vooroordelen die te maken hebben met het slavernijverleden? Zo ja, welke en hoe komt dat?

  • Ken je eten dat in Nederland is gekomen door het slavernijverleden?

  • Op welke eilanden van het Nederlands konijkrijk waren plantages met tot slaafgemaakten?

  • Op 1 juli wordt de afschaffing van de slavernij herdacht en gevierd tijdens Keti Koti. Zou Keti Koti een nationale feestdag moeten zijn? Waarom wel/ niet?

Laat je leerlingen vervolgens individueel de volgende vraag beantwoorden: Wat heeft het slavernij verleden met mij te maken?

Lestip 3: Spoken word maken

Deze lestip is een vervolg op lestip 2. Jouw leerlingen gaan nu zelf een spoken word schrijven over hun relatie tot het slavernijverleden.

Een spoken word is een korte en persoonlijk voorgedragen tekst die een mening of gevoel duidelijk maakt. Een spoken word hoeft niet te rijmen, maar moet wel een natuurlijk ritme hebben. Het helpt wanneer leerlingen de tekst hardop uitspreken bij het schrijven, zodat ze horen of het ritme van de tekst goed loopt. De resultaten kunnen je verrassen.

Het Tropenmuseum

Het Tropenmuseum is een museum over wereldculturen en heeft een uitgebreide collectie over o.a. het koloniaal verleden. Zelf op zoek naar bronmateriaal voor je les? Bekijk de collectie online.

Deel met je collega’s
deel via Microsoft Teams