Kralen met een verhaal
In het Rijksmuseum zijn straks ook bijzondere kralen te zien. Kralen werden in de tijd van de slavernij en kort daarna gebruikt als betaalmiddel, door mensen in slavernij en hun nazaten. Dat laat zien dat handel verboden werd om te voorkomen dat tot slaaf gemaakte mensen konden bouwen aan hun zelfstandigheid. Kralen stonden immers niet gelijk aan de gebruikte muntsoort. Daarnaast werden de kralen ook gedragen als sieraad, waarmee ook de verbinding met Afrika in stand werd gehouden. Op 1 juli 1863, de dag van de afschaffing van de slavernij gooiden de mensen de kralen in zee. In sommige families zijn de kettingen nog bewaard gebleven. Andere kralen spoelen tot op de dag van vandaag aan op st. Eustatius. In deze opdracht gaan leerlingen een verhaal schrijven bij deze belangrijke voorwerpen.
De opdracht
Bekijk de video. Raime Richardson vertelt over de bijzonder kralenketting die al heel lang in zijn familie bewaard wordt. De ketting vertelt het verhaal van zijn familie, zijn voorouders. Archeoloog Gay Soetekouw zegt dat de kralen een verhaal vertellen. Het is bijna of je teruggaat in de tijd als je ze in je handen hebt. Van wie zouden deze kralen zijn geweest? Wat zouden mensen ermee hebben gedaan? Op St. Eustatius betekent het vinden van een kraal geluk. Sommige mensen op het eiland dragen de kraal om te laten zien dat hun voorouders tot slaaf gemaakten waren. Het is een belangrijk symbool om de verbinding met deze geschiedenis te laten zien.
Geef leerlingen de opdracht: welk voorwerp hoort bij de geschiedenis van jouw familie, jouw voorouders? Hoe zou je dit voorwerp tentoonstellen? Wat laat dit voorwerp zien over waar jij vandaan komt en welke geschiedenis bij jouw familie hoort? Laat hen een schets maken van het voorwerp en erbij schrijven wat het betekent.