Geanimeerd vertellen over de relevantie van geschiedenis
Door Engels te leren, kun je je in het buitenland beter redden. Door biologie te leren, begrijp je je lichaam beter, kun je worden opgeleid tot bijvoorbeeld fysiotherapeut. Maar waarom heb je eigenlijk geschiedenis? Wat heb je eraan om te leren over dingen die zijn geweest en die te maken heeft met mensen die al jaren dood zijn?
Goede vraag...
Als docent geschiedenis heb je ongetwijfeld te maken met dit soort kritische vragen van leerlingen. Het kan knap lastig zijn om het antwoord, dat nu eenmaal ingewikkeld is, helder en overtuigend over te brengen aan een tiener. Daarom maakten we een animatievideo. De animatie helpt je op weg om op een eenvoudige en illustratieve manier duidelijk te maken waarom geschiedenis relevant is.
Bekijk de animatie
De animatie bestaat uit twee delen. Klik op de titel om de video te bekijken.
1. Wat heb ik als leerling aan het vak geschiedenis?
Met deze animatie voor leerlingen willen we op een eenvoudige, illustratieve manier aan leerlingen duidelijk te maken wat de relevantie is van geschiedenis.
Met deze animatie voor docenten leggen we in het kort uit hoe Feniks aandacht besteedt aan de relevantie van geschiedenis.
Hoe gebruik je de animatie?
De animatie is goed te gebruiken als lesstarter. Na de animatie te hebben gekeken, kun je met leerlingen in gesprek gaan. De video introduceert de relevantie van geschiedenis. In het klassengesprek dat erop volgt, kun je toespitsen op een actuele gebeurtenis of het nieuwe onderwerp waar je in de klas mee gaat starten.
Het filmpje heeft 'vluchtelingen' als onderwerp. Maar ook voor andere onderwerpen is geschiedenis relevant. Bij 'vragen aan de klas' vind je daarom suggesties voor een gesprek naar aanleiding van de animatie, over uiteenlopende onderwerpen. Door de uiteenlopende onderwerpen (er zijn er honderden denkbaar) kun je de video herhaaldelijk gebruiken.
Vragen aan de klas
Vieren en herdenken
Wat vieren en herdenken 'we'? Waarom juist dat?
Hoe vieren en herdenken 'we'? Waarom juist zo?
Hoe doet men dat in andere landen?
Hoe deed men dat vroeger?
Hoe vier of herdenk jij historische gebeurtenissen?
Nederlanders
Wat is 'typisch Nederlands'?
Hoe zijn deze eigenschappen ontstaan?
Waar let je op als je ze benoemt?
Waarom verschillen de meningen hierover zo sterk?
Arbeidsverhoudingen
Wat zijn goede werkomstandigheden?
Wat moet de overheid doen om de werkomstandigheden verder te verbeteren?
Waarom dacht men in andere tijden zo anders over deze twee vragen?
Is hoe 'wij' het nu zien, de juiste manier en zag men het vroeger verkeerd? Of zit het anders?
Hoe ga jij om met bedrijven in het buitenland waarvan je vermoedt dat de werkomstandigheden er slecht zijn? Laat je daardoor beïnvloeden wat/waar je koopt? Waarom wel/niet?
Misdaad en straf
Wat vond men vroeger ernstige misdaden en in hoeverre verschilt dat van wat in de huidige Nederlandse samenleving als ernstige misdaden wordt gezien?
Welke straffen werden vroeger uitgedeeld en welke nu?
Welke argumenten en afwegingen spelen een rol in de verschillen tussen straffen van toen en van nu?
Over de animatie
Deze animatie is gemaakt met Bord & Stift en Ronald den Haan, auteur en eindredacteur van Feniks. We vinden het belangrijk om deze boodschap duidelijk over te brengen. Om die reden hebben we jongeren uit verschillende klassen bijeengebracht en hen gevraagd de voice-over te kiezen en feedback op de vorm en de inhoud van de animatie te geven.