INFORMATIE OVER DEZE OPDRACHT
Thema: snoep, koken, bakken, lolly, zoetigheid
ERK-niveau: A1
Vaardigheid: lezen
Werkvorm: vragen beantwoorden (individueel)
Duur: 5 minuten (2 minuten film, 3 minuten vragen)
Leerdoel
Kan zich een idee vormen van de inhoud van een korte tekst die waar mogelijk visueel ondersteund wordt. (A1)
Instructie
Bij deze opdracht gaat het om een instructie over het maken van lolly’s. In het filmpje komt geen gesproken, maar alleen geschreven taal voor. Als achtergrondgeluid is een muziekje te horen. Het geluid hoeft bij deze opdracht niet aan, want het muziekje dient alleen als vermaak en ondersteunt niet het tekstbegrip. De leerlingen maken tijdens het kijken van het filmpje een opdracht om het tekstbegrip te trainen. Aan het einde maken de leerlingen een vocabulaireopdracht over kleuren.
Het antwoordmodel vindt u in het antwoordblad 'Antwoorden THIEMO-Opdrachten' in de docentenomgeving van Thiemo onder de tab 'Methodedocumenten'.
Inleiding
Zoetigheden lusten we allemaal wel op zijn tijd. Daarom kopen veel jongeren soms snoep. Maar heb je er wel eens over nagedacht dat je snoep ook zelf zou kunnen maken? In dit filmpje wordt uitgelegd hoe je zelf lolly’s maakt.
Vragen
Kijk naar “Rezept: Lollis selbst machen ganz einfach” en maak opdracht A en B.
A Noteer de stappen die in het filmpje voorkomen.
1 lijst van ingrediënten
2 water aan de kook brengen
3 vruchtensap toevoegen
4 laten afkoelen
5 lolly’s in een kleurrijk suikermengsel dippen
6 in de oven bakken
B In het filmpje worden blauwe, gele en rode lolly’s gemaakt. Weet je hoe je de kleuren in het Duits noemt? Combineer de juiste vertalingen met elkaar.
1 blauw – a grün
2 geel – b rosa
3 rood – c gelb
4 groen – d lila
5 oranje – e blau
6 roze – f braun
7 paars – g orange
8 bruin – h rot
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.