INFORMATIE OVER DEZE OPDRACHT
Thema: technologie, uitvinding, toekomst, smartphone, mobiel
ERK-niveau: A2+
Vaardigheid: luisteren
Werkvorm: meerkeuzevragen beantwoorden (individueel)
Duur: 5 minuten (3 minuten film, 2 minuten vragen)
Leerdoel
Kan het belangrijkste punt herkennen van nieuwsberichten op televisie waarin verslag wordt gedaan van gebeurtenissen, ongelukken en dergelijke en waarin het beeld het commentaar ondersteunt. (A2+)
Instructie
De leerlingen kijken naar een filmpje over een uitvinding uit Duitsland. Tijdens het kijken beantwoorden ze vijf meerkeuzevragen.
Het antwoordmodel vindt u in het antwoordblad 'Antwoorden THIEMO-Opdrachten' in de docentenomgeving van Thiemo onder de tab 'Methodedocumenten'.
Inleiding
Soms heb je geen hand vrij om een bericht te typen of om een pen te pakken. In dit soort gevallen is de oplossing duidelijk: Airwriting! Hierbij schrijf je gewoon in de lucht en de tekst verschijnt vervolgens op je smartphone of computer.
Vragen
Kijk naar het filmpje “Airwriting”. Klik tijdens het kijken de juiste antwoorden aan.
1. Wat heeft Christoph Amma met Airwriting te maken?
A Hij is de afgelopen jaren met de ontwikkeling van de handschoen bezig geweest.
B Hij probeert regelmatig nieuwe uitvindingen uit en test of ze goed werken.
2. Waarom schrijft Christoph Amma in het Engels?
A Omdat Engels de taal van de technologie is.
B Zodat de handschoen ook in andere landen gepresenteerd kan worden.
3. Waarop moet je letten als je aan Airwriting doet?
A Alleen maar hoofdletters gebruiken en op dezelfde plek blijven schrijven.
B Heel duidelijk schrijven en de hand zo min mogelijk bewegen.
4. Wat gebeurt er als iemand die de handschoen draagt in een kopje koffie roert?
A Dan raakt het systeem in de war.
B Dan wordt dat niet als schrijven herkend.
5. Waarom zou Airwriting ook handig zijn voor Google Glass?
A Omdat Google Glass dan veel goedkoper zou worden.
B Omdat Google Glass op het moment alleen via geluid werkt.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.