Hoe smartphones het milieu vervuilen (036 – B1)
artikel

Hoe smartphones het milieu vervuilen (036 – B1)

86
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

INFORMATIE OVER DEZE OPDRACHT

  • Thema: technologie, duurzaamheid, vervuiling, globale opwarming

  • ERK-niveau: B1

  • Vaardigheid: luisteren

  • Werkvorm: meerkeuzevragen beantwoorden (individueel)

  • Duur: 15 minuten (10 minuten film, 5 minuten vragen)

Leerdoel

  • Kan de hoofdpunten vatten van televisieprogramma’s over vertrouwde onderwerpen wanneer deze betrekkelijk langzaam en helder worden gepresenteerd. (B1)

Instructie

De leerlingen kijken naar een aflevering van het informatieve Duitse jeugdprogramma “Neuneinhalb”. In de betreffende aflevering gaat het om het milieuvervuilende aspect van mobieltjes en tablets. De leerlingen kijken naar het filmpje en beantwoorden tijdens het kijken meerkeuzevragen.

Het antwoordmodel vindt u in het antwoordblad 'Antwoorden THIEMO-Opdrachten' in de docentenomgeving van Thiemo onder de tab 'Methodedocumenten'.

Inleiding

We kunnen ons een leven zonder smartphones niet meer voorstellen. We vinden het heel normaal om overal te kunnen internetten, steeds video’s te kunnen kijken en de hele tijd via social media bereikbaar te zijn. Sommigen zien smartphones echter als een grote boosdoener als het om de bedreiging van het milieu gaat. Niet alleen de productie, maar ook het veelvuldige gebruik van smartphones en tablets is schadelijk voor het milieu. Hoe het precies zit en wat je er zelf allemaal zou kunnen doen, hoor je in deze opdracht.

Vragen

Kijk naar “Wie Smartphones und Tablets die Umwelt belasten” en beantwoord de vragen. Lees de vragen en antwoordmogelijkheden eerst door.

1. Waarvoor wordt een mobieltje onder andere gebruikt?

  • A Voor het plaatsen en becommentariëren van foto’s op social media.

  • B Voor het opnemen van leuke video's.

  • C Voor het versturen van mailtjes.

2. Welke bewering klopt? Het wordt in het rekencentrum gezegd.

  • A Elke actie op internet gaat langs meerdere rekencentra.

  • B In dit rekencentrum wordt evenveel stroom verbruikt als in heel Frankfurt.

  • C 's Nachts loopt het rekencentrum op een spaarmodus.

3. Wat vraagt bijzonder veel stroom?

  • A De airconditioning om het rekencentrum koel te houden.

  • B De opslagruimte voor alle data van de hele bevolking.

  • C De snelheid van het internet die steeds maar toeneemt.

4. Wat kan evenveel CO2 veroorzaken als een autorit van tien minuten?

  • A Duizend video's uploaden op social media.

  • B Een half uur video's kijken.

  • C Elke video in de beste kwaliteit kijken.

5. Over welke positieve ontwikkeling wordt verteld?

  • A Dankzij groene energiebronnen is energieverspilling minder erg.

  • B De warmte van het rekencentrum wordt binnenkort goed besteed.

  • C Steeds meer mensen willen bewust leven en minder internet gebruiken.

6. Wat zegt de jongen die mobieltjes repareert?

  • A Een nieuw mobiel kost te veel geld.

  • B Iedereen moet leren zijn oude mobieltje te repareren.

  • C Jongeren moeten meer aan de opwarming van de aarde denken.

7. Welk probleem wordt verder aangekaart?

  • A Bedreigde diersoorten lijden onder overstromingen en droogte.

  • B Veel mensen raken hun mobiel binnen twee jaar kwijt.

  • C Voor belangrijke grondstoffen worden gebieden ontbost.

8. Welke tip wordt, onder andere, aan het einde gegeven?

  • A Maak foto's in een lage resolutie.

  • B Vermijd het gebruik van wifi.

  • C Verwijder eens wat foto's.