DIY: airconditioning
artikel

DIY: airconditioning

199
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 10 minuten (video 6:01)

  • Vaardigheden oefenen & Verbanden leggen

  • Warmtetransport – warmtegeleiding – warmtestroming – thermische eigenschappen – materialen – metalen – isolatie – temperatuur – warmte – soortelijke warmte

In deze video maakt Ben zijn eigen airconditioning. Hij legt uit dat door de zon zijn ruimte erg verwarmd wordt en vervolgens laat hij zien hoe hij zelf voor verkoeling gaat zorgen. Deze video is leuk om in te zetten om begrippen als stroming, geleiding en isolatie met elkaar in verband te brengen. Ook kun je het gesprek aangaan over soortelijke warmte.

Leerdoelen:

  • De leerling heeft kennis over de drie vormen van warmtetransport.

  • De leerling is in staat temperatuurverandering te verklaren.

Vragen aan de klas:

  • Welke vormen van warmtetransport zagen jullie in de video?

  • Waarom liep het water door een koperen buis voor de ventilator?

  • Is het nodig om het water te laten stromen door de buis?

  • Welk onderdeel van de DIY-airco is een isolator?

Varieer een keer!

Lestip 1: Soortelijke warmte
Bespreek met de klas dat het ijs in de koelbox op een gegeven moment vloeibaar wordt en dat de temperatuur van het water zal stijgen. Laat de leerlingen berekenen hoeveel warmte er nodig is om het ijs te laten smelten en het water vijf graden te laten stijgen. Na hoeveel minuten is het water in koelbox vijf graden gestegen?

Lestip 2: Water of toch iets anders?
Vertel de leerlingen dat de temperatuur van de koelbox nu ingesteld kan worden op een vaste lage temperatuur. Welke temperatuur moet de koelbox hebben om voor maximale verkoeling te zorgen? Zou een andere vloeistof dan water voor meer verkoeling kunnen zorgen?