Noise cancelling met geluid?!
opdracht

Noise cancelling met geluid?!

8
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 10 minuten (video 3:33 min.)

  • Illustreren & differentiëren

  • Geluidsgolven - longitudinale golf – golflengte - amplitude – fase – antifase

In deze video wordt stap voor stap uitgelegd hoe een noise cancelling koptelefoon werkt. Het lawaai van vliegtuigmotoren en oude auto’s wordt als voorbeeld genomen. Je kan deze video inzetten om geluidsgolven te illustreren en (anti)fase te bespreken met de klas.

Leerdoelen:

  • De leerling heeft begrip van de fase van een geluidsgolf.

  • De leerling kan analyseren en onderbouwen of een geluidsgolf uitdovend is.

Vragen aan de klas:

  • Hoe werkt de koptelefoon?

  • Wat voor soort golf is een geluidsgolf?

  • Wat is de fase van een golf?

  • Waarom kan de koptelefoon continue geluiden beter uitschakelen dan abrupte geluiden?

Varieer een keer!

Lestip 1: Noise cancelling aan of uit?
Laat de leerlingen 4 fases van een geluidsgolf tekenen nadat jij de amplitude en de golflengte hebt gegeven. Laat ze vervolgens ook de antifase te tekenen. Vraag de leerlingen om de antifase te tekenen als de koptelefoon maar 50% van het geluid uitschakelt. En 75%?

Lestip 2: Speakers in de auto:
Geef als introductie een herkenbaar voorbeeld van een auto die veel geluid produceert. Vertel de leerlingen dat de auto 4 speakers heeft; links + rechts voorin en links + recht achterin. Geef de leerlingen de amplitude en de golflengte van het geluid van de auto (of deel briefjes uit waarop de golf al is geïllustreerd). Vraag de leerlingen de geluidsgolf te tekenen van 1 van de 4 speakers wanneer al het geluid van de auto volledig wordt uitgeschakeld.