Temperatuurstijging in Nederland
artikel

Temperatuurstijging in Nederland

16
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 15 minuten

  • Verbanden leggen

  • Meten - analyse - diagram - significantie - meetonzekerheid - klimaatverandering

In dit artikel wordt de klimaatverandering in Nederland geïllustreerd door middel van metingen en grafieken. Je kunt dit gebruiken om samen met de klas de natuurkundige meetonzekerheid te analyseren, of om te oefenen met het aflezen van data in diagrammen. Met dit artikel kun je het belang van significantie goed illustreren; de kleine cijfertjes maken een groot verschil!

Leerdoelen:

  • De leerling kan uitleggen wat bedoeld wordt met de significantie van meetwaarden en uitkomsten van berekeningen weergeven in het juiste aantal significante cijfers.

  • De leerling kan op grond van verzamelde gegevens van een uitgevoerd onderzoek conclusies trekken die aansluiten bij de onderzoeksvraag van het onderzoek.

Vragen aan de klas:

  • Is er in dit artikel rekening gehouden met de correcte notatie van significantie?

  • Hoe komt men aan de meetonzekerheid, en waarom is die per seizoen anders?

  • Is er hier sprake van interpoleren of extrapoleren?

  • In dit artikel zie je een grafiek voor de temperatuur voor een heel jaar, maar ook per seizoen. Welke grafiek komt het dichts bij een lineair verband?