Een lopende wat?!
artikel

Een lopende wat?!

542
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Tijdsduur: 5 / 10 minuten (video 2:51)

  • Doel: Illustreren & Uitleggen

  • Begrippen: transversale golf – longitudinale golf – richting – golflengte – amplitude – frequentie

In deze video wordt de basiskennis over golven uitgelegd en wordt het verschil tussen transversale en longitudinale golven visueel gemaakt. Gebruik deze video om het begrip lopende golven te introduceren en vervolgens te bespreken met de klas.

Leerdoelen

  • De leerling heeft kennis over de begrippen; transversale golven en longitudinale golven.

  • De leerling begrijpt dat golven alleen energie verplaatsen.

Vragen aan de klas?

  • Welke golven zijn transversaal? En welke longitudinaal?

  • Waardoor komt het dat de badeend wel op en neer gaat maar niet meedrijft in de richting van de golf?

  • Wat zegt de frequentie over een golf? En de amplitude?

Varieer een keer!

Plons-eend (lestip)

Vertel je leerlingen dat de eend aan de waterkant staat en dat er geen golfjes zijn. Stel dat de eend een aanloopje neemt en in het water plonst; welk effect heeft de eend op het water?

Vertel je leerlingen dat de eend na de plons weer direct teruggaat om een nieuwe plons te maken. Welk effect zal de eend nu op het water hebben?