Tijdsduur: 10-20 min (video 11:41)
Doel: Inspireren & Verbanden leggen
Begrippen: Geluidsbron – staande golven – toonvorming in snaar – knopen – buiken – toonvorming in buis – menselijke stem
In deze video demonstreert beatboxer Tom zijn kunsten op het podium van TED. Naast zijn inspirerende performance laat Tom zien welke instrumenten hij soms wel gebruikt. Met de eerste drie minuten van deze video kun je de lesstof al op een leuke manier introduceren. Daarnaast kun je met deze video de leerlingen uitdagen om staande golven in verband te brengen met de menselijke stem.
Leerdoelen
De leerling heeft kennis over de toonvorming in zowel buizen als snaren.
De leerling kan de klanken van de menselijke stem verklaren.
Vragen aan de klas?
Wat hebben jullie de beatboxer zien doen?
Waardoor komt het dat de beatboxer meerdere geluiden tegelijkertijd kan maken?
Wat zou een staande golf kunnen betekenen?
Wat zijn de overeenkomsten tussen de menselijke stem, snaarinstrumenten en blaasinstrumenten?
Varieer een keer!
Zoek de verschillen (lestip)
Geef uitleg over toonvorming in een buis en over toonvorming in een snaar. Vertel de leerlingen dat de linkerhelft van de klas de buis heeft en de rechterhelft de snaar. Geef ze de opdracht om vier verschillende situaties van toonvorming uit te tekenen en schrijf de nodige informatie over de situaties op het bord. Bespreek de uitkomsten door bijvoorbeeld vier leerlingen van elke groep te vragen om één uitkomst op het bord te tekenen.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.