Maakt kernenergie een comeback?
artikel

Maakt kernenergie een comeback?

11
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 25 minuten

  • Ervaren en differentiëren

  • Energie - Isotopen - kernenergie - straling

Sinds de jaren ’70 en ’80 is de populariteit van kerncentrales behoorlijk gekelderd. Wanneer we nu aan deze centrales denken, komen beelden boven van Tsjernobyl en Fukushima. Daarnaast moeten we het afval kwijt en is kernenergie niet goedkoop. Maar nu het klimaatprobleem steeds zichtbaarder wordt in de maatschappij, komt kernenergie toch weer om de hoek kijken. Het grote voordeel van kernenergie? Er komt geen CO2 bij vrij!

De centrales in Nederland worden langzaam uitgefaseerd en ook in Spanje, Zwitserland, België en Duitsland gaan ze in de ban. Toch zijn kerncentrales nog steeds hot: in China, Zuid-Korea en India worden ze in hoog tempo gebouwd. Moeten we als westerse wereld investeren in kernenergie of is het richten op andere soorten energie verstandiger? Laat je leerlingen hier meer over lezen in dit artikel van New Scientist.

Meer interessante artikelen voor in de klas? Ga naar newscientist.nl.

Leerdoelen

  • De leerling kan in contexten analyseren op welke wijze natuurkundige en technologische kennis wordt ontwikkeld en toegepast.

Vragen aan de klas

  • Wat gebeurt er in een kernreactor?

  • Kun je een aantal voor- en nadelen noemen van kernenergie?

  • Wat is het verschil tussen kernsplijting en kernfusie?

  • Wat is het massapercentage uranium in zeewater?

  • Wat zal er met de prijs per MWh gebeuren als heel Europa vol gaat inzetten op kernenergie?

Varieer een keer!

Lestip 1: In debat met de klas
Verdeel de klas in twee groepen en geef ze de stelling “De Europese Unie zou moeten investeren in kernenergie”. Geef ze een half uur om de stelling voor te bereiden en ze zowel voor- als tegenargumenten op papier te laten zetten. Laat ze vlak voor het debat weten welke groep voor- en tegen is. Vervolgens laat je de twee groepen met elkaar debatteren. Wie zal er winnen?

Lestip 2: Van artikel naar poster
Hoe kom je erachter of leerlingen bij niet-eenvoudige bronnen toch de essentie eruit kunnen halen? Geef de leerlingen een artikel en 25 minuten om op A3- of A2-formaat in tweetallen een poster maken. Je kunt zelf een maximum aantal woorden geven dat op de poster mag.