Eindelijk op stoom!
artikel

Eindelijk op stoom!

5
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 25 minuten

  • Ervaren en differentiëren

  • Elektriciteit - duurzaamheid - vermogen - energie - rendement

Water-, zonne-, kern- en windenergie hebben allemaal hun eigen nadelen: schommelingen door het weer, radioactief afval en landschapsvervuiling zorgen voor praktische en maatschappelijke bezwaren. Er is één bron die schoon én betrouwbaar is: geothermische energie. Wat is dan het nadeel? Het kan niet overal. Door middel van een nieuwe techniek, enhanced geothermal systems, kan in potentie een veel groter deel van de wereld gebruikt worden om geothermische energie mee op te wekken. In dit artikel van New Scientist lees je er meer over.

Meer interessante artikelen voor in de klas? Ga naar newscientist.nl.

Leerdoelen

  • De leerling kan in contexten analyseren op welke wijze natuurkundige en technologische kennis wordt ontwikkeld en toegepast.

Vragen aan de klas

  • Wat houdt geothermische energie eigenlijk in?

  • Waar komt de energie van geothermische energie vandaan?

  • Is het potentieel vermogen van Europa’s EGS-bronnen (6500 GW) genoeg om alle huishoudens van stroom te voorzien?

  • “Tegenwoordig stroomt er 800 megawatt aan energie uit de velden van Larderello, genoeg voor 10.000 huishoudens en industriële klanten.” Maak met behulp van een schatting een berekening van het percentage hiervan dat gebruikt wordt door de industriële klanten.

  • De druk bij superkritisch water is minstens 221 bar. Hoeveel keer de druk in je fietsband is dit?

Varieer een keer!

Lestip 1: Van artikel naar poster
Hoe kom je erachter of leerlingen bij niet-eenvoudige bronnen toch de essentie eruit kunnen halen? Geef de leerlingen een artikel en 25 minuten om op A3- of A2-formaat in tweetallen een poster maken. Je kunt zelf een maximum aantal woorden geven die op de poster mogen.

Lestip 2: Duurzame discussie met de hele klas
Laat leerlingen aan de hand van een bronnenonderzoek een discussie houden over verschillende energiebronnen. Geef ieder groepje een artikel om mee te starten en vraag ze een zo volledig mogelijk overzicht te maken van economische, maatschappelijke en praktische voor- en nadelen van elke soort energie.