5-10 minuten
Informeren & verwerken
Geleider - isolator - stroomkring
In dit filmpje zie je vier personen op een voorwerp staan. De eerste persoon houdt een stroomdraad vast. Wat gebeurt er als persoon nummer vijf niet op een voorwerp gaat staan en de hand van persoon nummer vier pakt? Met dit filmpje kun je uitleggen hoe geleiders en isolatoren werken en wat een (gesloten) stroomkring is.
Leerdoelen
De leerling kan het begrip geleider beschrijven.
De leerling kan het begrip isolator beschrijven.
De leerling kan het begrip stroomkring beschrijven.
Vragen aan de klas
Van welke materialen zouden de voorwerpen, waarop de personen staan, gemaakt zijn?
Waarom staat iedereen onder stroom, zodra persoon nummer vijf (John) persoon nummer vier aanraakt?
Varieer een keer!
Lestip 1: Voorkennis activeren
Laat de leerlingen het filmpje bekijken tot 19 seconden. Zet het filmpje dan stop en vraag de leerlingen wat er gaat gebeuren. Zet vervolgens het filmpje weer aan, bekijk wat er gebeurt en bespreek dit.
Lestip 2: Denken, delen, uitwisselen
Laat je leerlingen deze afbeelding zien en laat hen bedenken waarom de vogels niet onder stroom staan. Laat je leerlingen vervolgens met elkaar overleggen en bespreek de uitkomsten.
Lestip 3: Denk in oplossingen
In dit artikel is te lezen hoe toeristen in mei 2019 in Panama een luiaard van een elektriciteitskabel hebben gehaald. Leg de leerlingen voor: Stel jij ziet een luiaard aan een elektriciteitskabel hangen. Welke voorwerpen heb jij nodig om de luiaard veilig naar beneden te halen? Laat ze ook benoemen van welk materiaal de voorwerpen gemaakt moeten zijn.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.