Onderzoek doen is belangrijk!
video

Onderzoek doen is belangrijk!

236
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 10 minuten (video 5:29)

  • Inspireren, voorkennis activeren

  • Onderzoeksvraag - conclusie - meetinstrument

In dit filmpje wordt uitgelegd welke proefpersonen onze medicijnen testen. Het is belangrijk om medicijnen te onderzoeken. Aan de hand van dit filmpje kun je ingaan op de begrippen: onderzoeksvraag, conclusie en meetinstrument.

Leerdoelen:

  • De leerling kan het begrip onderzoeksvraag beschrijven.

  • De leerling kan het begrip conclusie beschrijven.

  • De leerling kan het begrip meetinstrument beschrijven.

Vragen aan de klas:

Na het filmpje:

  • Waarom zijn onderzoeken belangrijk?

  • Waar begin je een onderzoek altijd mee?

Een voorbeeld van een onderzoeksvraag is: Hoe warm is het vandaag?

  • Welke stappen zou je zetten om op deze vraag antwoord te geven?

  • Met welk materiaal zou je dit kunnen meten?

  • Wat is een ander woord voor materiaal waarmee je iets kan meten?

  • Hoe sluit je een onderzoek af?

Varieer een keer!

Lestip: Onderzoek doen
Verdeel de klas in twee- of drietallen. Verdeel de volgende onderzoeksvragen onder de groepjes:

  • Hoe hard is het geluid in een klaslokaal?

  • Hoeveel licht geeft de zon?

  • Hoe warm is de koffie uit een koffiezetapparaat?

  • Hoe zwaar zijn vijf schoolboeken?

  • Hoe koud is het in een vriezer/koelkast?

  • Hoe hard is het geluid in de aula/kantine?

  • Hoeveel licht geven de lampen in het lokaal?

  • Hoe warm is de thee uit een waterkoker?

  • Hoe zwaar zijn vijf etui’s?

  • Hoe warm is het in de school?

De leerlingen moeten in deze opdracht het onderzoek uitvoeren. De onderzoeksvraag hebben ze al. Nu moeten ze nog het meetinstrument benoemen, de proefjes uitvoeren, antwoorden verzamelen en de conclusie schrijven.