Veiligheid voor alles
video

Veiligheid voor alles

177
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 10 minuten

  • Vaardigheden oefenen, verbanden leggen

  • Veiligheid - noodknop - plensdouche, blusdeken - brandblusser - rookmelder - toa

Veiligheid in het scheikundelokaal is zeer belangrijk. Zonder veiligheid kunnen er gevaarlijke ongelukken gebeuren. De begrippen die in deze opdracht naar voren komen zijn: veiligheid, noodknop, plensdouche, blusdeken, brandblusser en rookmelder.

Leerdoelen:

  • De leerling kan het begrip veiligheid beschrijven.

  • De leerling kan het begrip noodknop beschrijven.

  • De leerling kan het begrip plensdouche beschrijven.

  • De leerling kan het begrip blusdeken beschrijven.

  • De leerling kan het begrip brandblusser beschrijven.

  • De leerling kan het begrip rookmelder beschrijven.

  • De leerling kan minimaal vier veiligheidsmaatregelen in een NaSk-lokaal benoemen.

Vragen aan de klas:
Laat de leerlingen in het lokaal rondkijken en laat ze alles opschrijven waarvan zij denken dat het met veiligheid te maken heeft. Vervolgens bespreek je alle bevindingen van de leerlingen en de functie van de onderdelen in het lokaal. Zorg ervoor dat de begrippen noodknop, plensdouche, blusdeken, brandblusser, rookmelder en toa allemaal aan bod zijn geweest.

Varieer een keer!

Lestip 1: Creatief en creëren
Verdeel de klas in twee- of drietallen. Laat de leerlingen kiezen tussen het maken van een veiligheidsvideo of een veiligheidsposter. In zowel de video als op de poster moeten alle veiligheidsmaatregelen die zojuist besproken zijn terugkomen. De video’s en posters kun je gebruiken in de lessen voor een practicum.

Lestip 2: De omgekeerde wereld
Verdeel de klas in groepjes van vier leerlingen. In deze opdracht gaan de leerlingen een soort toneelstukje opvoeren.
De leerlingen gaan voor de klas een proefje* uitvoeren. Alleen hierin worden niet alle veiligheidsmaatregelen in acht genomen. Aan de rest van de klas de opdracht om te bedenken welke veiligheidsmaatregelen er in het toneelstukje ontbreken.

*De leerlingen spelen dat ze een proefje uitvoeren. Er wordt geen écht proefje uitgevoerd i.v.m. de ontbrekende veiligheidsmaatregelen.