Onderzoek het!
artikel

Onderzoek het!

78
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • 15-20 minuten (video 8:32)

  • Vaardigheden oefenen, verbanden leggen

  • Onderzoeksvraag - conclusie - verhoudingstabel - percentage - grafiek

In juni 2019 zaten ongeveer 50 miljoen mensen in Zuid-Amerika zonder stroom.
Dit filmpje geeft informatie over die stroomstoring en zoekt een antwoord op de onderzoeksvraag ‘Wat als dit in Nederland gebeurt?’.
Dit filmpje kan gebruikt worden om de begrippen onderzoeksvraag, resultaten en conclusie te bespreken.

Leerdoelen:

  • De leerling kan het begrip onderzoeksvraag beschrijven.

  • De leerling kan het begrip conclusie beschrijven.

  • De leerling kan het begrip verhoudingstabel beschrijven.

  • De leerling kan het begrip percentage beschrijven.

  • De leerling kan het begrip grafiek beschrijven.

Vragen aan de klas:

Vóór het filmpje:

  • Wat is de onderzoeksvraag?

  • Op welke manier worden resultaten getoond?

  • Welke conclusie wordt er gegeven op de onderzoeksvraag?

Bespreek het filmpje met de leerlingen.
Na het filmpje:

  • Welke manieren kun je bedenken om resultaten weer te geven?

Varieer een keer!

Lestip: Onderzoek doen
Verdeel de klas in twee- of drietallen. Geef ieder groepje een onderwerp, je vindt hieronder voorbeelden van onderwerpen. De leerlingen moeten een onderzoeksvraag formuleren, een proef uitvoeren, resultaten verzamelen en een conclusie schrijven. Bespreek de onderzoeken naderhand met de leerlingen.

  • Gemiddelde regenval in een week tijd.

  • Gemiddeld geluidsniveau in een aula gedurende een week.

  • Gemiddelde lichtintensiteit van de zon in een week tijd.

  • Gemiddeld gewicht van een schooltas in een week tijd.

  • Gemiddelde fietstijd naar huis in een week tijd.

  • De afkoeltijd van thee uit een waterkoker.

  • De smelttijd van een blokje ijs.

  • Gemiddelde temperatuur in de school in een week tijd.

  • Verdeling van leerlingen (uit de klas) dat lopend, fietsend of met de auto naar school komt.