French smartphone policy
opdracht

French smartphone policy

316

Ben je een leraar? Meld je aan en ontdek meer mogelijkheden.

Aanmelden
  • Reading, speaking

  • Communication, technology, school

  • A2

  • Interactie

  • Klassikaal (vragen), groepjes (lestip 1 + 2)

  • 20 minuten (artikel + vragen), 15 minuten (lestip 1), 30 minuten (lestip 2)

Hoe gaan jij om met telefoons in de klas? Dit nieuwsbericht op Newsela gaat over de omgang met telefoons in de klas in Frankrijk. Op Newsela vind je één nieuwsartikel op verschillende leesniveaus aangeboden, mét leesvragen. Handig om te differentiëren: deel teksten over hetzelfde onderwerp, maar van verschillende leesniveaus uit in de klas.

Je kunt dit artikel goed combineren met ‘American smartphone policy’ in Thiemo, bekijk de werkvormen hieronder.

Leerdoel

  • Je praat over onderwerpen die eenvoudig, alledaags, vertrouwd en gerelateerd zijn aan directe behoeften.

  • Je begrijpt de hoofdlijn van eenvoudige teksten in een tijdschrift, krant of op een website.

Vragen aan de klas - Stel vragen met could en couldn’t ter voorbereiding op de grammatica in 4.4

  1. Could you do a week without your phone?

  2. How could a teacher convince you to put your phone away?

  3. Could your parents survive a day without their phones?

  4. How could the school promote healthy phone use?

  5. Could we start a challenge to not use our phones?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Protocol poster

Laat leerlingen discussiëren over wat de regels rondom het mobiele telefoonbeleid op jullie school zouden moeten zijn. Laat ze in groepjes posters maken waarin ze de regels van hun beleid opnemen.

Lestip 2: Samenwerkend leren met de Placemat methode

Gebruik de placemat methode (zie kanaal Extra werkvormen). Pak een A3 vel papier en verdeel deze in vijf vlakken, vier aan de buitenkant en één in het midden. De leerlingen schrijven de belangrijkste argumenten uit de twee teksten in hun vak en vullen die aan met hun eigen kennis en mening. Daarna gaan ze met elkaar in gesprek en moeten ze een gezamenlijke mening vormen en die opschrijven in het midden van het vlak. Afhankelijk van het taalniveau van de leerlingen kan je verschillende eisen stellen, bijvoorbeeld alleen Engelse kernwoorden of zinnen. Geef elke groep de tijd om in één zin een mening te formuleren die ze kunnen delen met de rest van de klas.