Writing, speaking, vocabulary, grammar
E-zine, BookCreator, media
A2
E-Zine maken
Individueel (lestip 1), groepjes (lestip 3)
60 minuten
Leerlingen laten zien wat ze hebben geleerd in deze creatieve (summatieve) eindopdracht. Geef hen de opdracht om op www.bookcreator.com samen een eigen E-zine te maken. In de bijlage vind je 3 soorten rubrics die je afhankelijk van jouw voorkeur kunt gebruiken om de eisen aan het eindproduct duidelijk te maken aan de klas, of om de opdracht na te kijken. Bij de variatietips vind je ook nog 3 tips om leerlingen te motiveren en zo veel mogelijk uit deze opdracht te halen.
Waarom bookcreator.com? In BookCreator kunnen leerlingen tekst, audio, video, foto’s en tekeningen toevoegen zodat je ze niet alleen schrijfvaardigheid laat oefenen, maar bijvoorbeeld ook spreekvaardigheid.
Leerdoel
Je praat over onderwerpen die eenvoudig, alledaags, vertrouwd en gerelateerd zijn aan directe behoeften.
Je maakt gebruik van een beperkt aantal eenvoudige, uit het hoofd geleerde uitdrukkingen en eenvoudige grammaticale constructies. Deze hoeven nog niet correct te zijn.
Je drukt je voorkeur en mening over vertrouwde, alledaagse onderwerpen op een eenvoudige wijze uit.
Je praat over concrete zaken en alledaagse en vertrouwde onderwerpen over jezelf, je directe omgeving en personen uit je omgeving.
Je beschrijft in korte, eenvoudige zinnen vertrouwde zaken.
Variatietips
Lestip 1: Peergrade
Gebruik www.peergrade.com om leerlingen te laten leren feedback op elkaars eerste versie te laten geven. De verschillende groepen leveren hun E-zine in op Peergrade, deze wordt dan drie keer anoniem naar een andere groep leerlingen gestuurd die hier feedback op geeft. Zo ontvangt iedereen feedback van andere leerlingen in de klas en kunnen ze ook nog de ontvangen feedback beoordelen. Dit zorgt ervoor dat leerlingen beter naar elkaars werk gaan kijken en duidelijkere tips en tops gaan geven.
Lestip 2: Publiceer het!
Publiceer de E-zine online. In plaats van de leerlingen de opdracht te laten inleveren waarbij alleen de docent het werk ziet, laat ze het gemaakte werk online publiceren, stuur het mee met een nieuwsbrief voor ouders, of hang ze op in de school. Dit zorgt ervoor dat de E-zines een authentiek publiek zal krijgen dat ze leerlingen zal motiveren.
Lestip 3: Samenwerkend leren
Laat leerlingen coöperatief werken door groepen te maken die samen verantwoordelijk zijn voor de E-zine. Je zou de katernen kunnen verdelen zodat elke leerling verantwoordelijk is voor zijn onderdeel, maar het moet wel als één E-zine met dezelfde look & feel ingeleverd worden. Of verdeel de rollen zodat verschillende leerlingen verantwoordelijk zijn voor design, tekst, videomateriaal en eindredactie.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.