Reading
Shopping, psychology, consumer, maths
C1
Beantwoorden vragen, vertalen woorden
Individueel, tweetallen
30/60 minuten
Het is een bekende truc: op een prijskaartje £19.99 zetten in plaats van £20.00. Het voelt goedkoper, al is het dat natuurlijk niet. En het werkt altijd. Er zijn nog veel meer manieren waarop je als consument dagelijks beïnvloed wordt. Dat kun je lezen in het artikel 'The 11 ways that consumers are hopeless at math'.
De tekst over beïnvloedingstechnieken bij consumenten is qua niveau en lengte best pittig. De vragen zijn per onderdeel in de tekst gerangschikt, wat het zoeken naar het antwoord gemakkelijker maakt. Bespreek eventueel voorafgaand aan het lezen het onderwerp met de leerlingen.
Leerdoelen
Je traint je leesvaardigheid met een wat langere tekst.
Je kunt de belangrijkste informatie in een artikel onderscheiden.
Je werkt aan het uitbreiden van je woordenschat.
Vragen aan de klas
Read part 1 (first four paragraphs): What is the example of the Starbucks offer meant to illustrate? (two things)
Read part 2: Why will most customers think $367 for a watch is cheap?
Read part 3: Which human characteristic is exploited by the shopkeeper in this example?
Read part 4: What can you do if a product won’t sell?
Read part 5: What trick is explained here?
Read part 6: How do ‘emotions’ come into play in this example?
Read part 7: How does alcohol influence the decision-making process?
Read part 8: Why did Megan McArdle ‘have a great point’, according to the writer?
Read part 9: ‘Rebates and warranties’, both are basically tricks, according to the writer. Why?
Read part 10: What effect does the figure 9 have on buyers?
Read part 11: What is Dan Ariely’s experiment meant to illustrate?
Actieve werkvormen
Lestip: Find the words
Laat de leerlingen de volgende woorden in de tekst opzoeken. De vindplaats in de tekst staat erbij.
Find the English translations of the following words.
Part 2 |
Part 7 |
Part 3 |
Part 8 |
Part 4 |
Part 10 |
Part 5 |
Part 11 |
Part 6 |
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.