Reading, writing, speaking
Death penalty, United Kingdom, opinion, crime, capital punishment
C1
Beantwoorden vragen, discussie, schrijven brief
Individueel, tweetallen, groepjes
15/30 minuten
We see them sometimes on the internet: videos of public executions and beheadings. This sparks the debate whether the death penalty is an effective way to deal with crime. Would introducing it in our country make us safer?
De leerlingen lezen een artikel over de doodstraf, een onderwerp dat soms heftige reacties kan oproepen. Ze maken vragen en doen (optioneel) een spreek- of schrijfopdracht rond het onderwerp.
Als je ervoor kiest de schrijfopdracht te laten doen, dan kun je hem door de leerlingen zelf laten nakijken. Geef de leerlingen vooraf een lijstje met beoordelingscriteria. Bijv. inleiding, argumentering, conclusie, woordkeus, taalgebruik. Vraag ze bij de beoordeling om twee cijfers te geven voor de brief: een voor de inhoud, een voor het taalgebruik. Vraag vervolgens aan de leerlingen wie er een erg goede brief hebben nagekeken en vraag ze om uit te leggen wat er goed aan was.
Leerdoelen
Je traint je lees-, spreek een schrijfvaardigheid.
Je kunt een artikel over een specifiek onderwerp begrijpen.
Je kunt een standpunt innemen en je mening formuleren, en deze relateren aan die van andere sprekers.
Je kunt een essay of ingezonden brief schrijven over een enigszins complex onderwerp en de daarbij voor jou belangrijke punten benadrukken.
Vragen aan de klas
Waar zijn Gwynn Evans en Peter Allen bekend door geworden?
Waar werden ze voor veroordeeld?
Heeft het afschaffen van de doodstraf geleid tot een significante toename van het aantal moorden?
Welk argument voor het opnieuw invoeren van de doodstraf wordt in de tekst genoemd?
Welke argumenten worden hier tegenin gebracht (noem ze beide)?
Welk bezwaar tegen de doodstraf wordt genoemd?
Hoe wordt in Engeland over de doodstraf gedacht? Is men in meerderheid voor of tegen?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Debate
Laat de leerlingen een discussie voeren over de vraag: 'Are you for or against capital punishment?'
Individual start-up task: Make a list of arguments, for as well as against capital punishment and think of counter-arguments as well.
Group discussion: Form groups of four or five and discuss whether the death penalty should be introduced in the Netherlands. Listen to your classmates’ opinions and arguments and respond by either supporting or refuting (weerleggen) them. You will probably not reach an agreement but this is not a problem. Report back to your teacher after 10 – 12 minutes.
Lestip 2: Write a letter
De leerlingen schrijven een reactie op het artikel.
Imagine you've just read an article like this in your own newspaper or on the internet. Write a letter to the editor, expressing your views on the matter. You can do this on your own or together with a classmate. Start your letter with ‘Dear Editor’, end with your name and your place of residence (James Brown, Rotterdam). If you think it’s relevant you can add your age or occupation.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.