The art of storytelling
opdracht

The art of storytelling

241
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Listening and watching, speaking

  • Stories, TED-talk, presentation, history

  • B1

  • Beantwoorden vragen, discussie

  • Klassikaal, individueel, tweetallen

  • 10/15 minuten

Tijdens een TED-conferentie krijgen sprekers de kans om in maximaal achttien minuten een presentatie te geven over iets wat hen na aan het hart ligt. Zo'n presentatie moet dus bondig, interessant én toegankelijk zijn. Een TED-talk kan over van alles gaan. In deze TED-talk praat Joe Sabia over het vertellen van verhalen. Is er eigenlijk wel een verschil tussen oude rotstekeningen en Facebook-berichten? En wie was Meggendorfer?

De leerlingen gaan kijken naar een TED-talk (3.50 min.) over het vertellen van verhalen. Het is een duidelijk gesproken verhaal. Daarna beantwoorden ze vragen. Ten slotte leggen ze uit waar zij zelf een TED-talk over zouden willen doen.

Leerdoelen

  • Je traint je kijk- en luistervaardigheid.

  • Je kunt de belangrijkste informatie in een korte, duidelijke presentatie volgen.

  • Je traint je spreekvaardigheid.

Vragen aan de klas

  1. What was Meggendorfer’s invention?

  2. What is Meggendorferitis, do you think?

  3. If we look back on the history of storytelling, what the importance of Meggendorfer?

Actieve werkvormen

Lestip: TED-talk

Laat de leerlingen in tweetallen bespreken waar zij een TED-talk over zouden doen.

If you were asked to do a TED-talk of about five minutes, what would it be about? Have you got a good story to tell? And how would you tell your story? Would you use pictures, videos, objects, etc.? Discuss these questions with a classmate.