Brace for impact
opdracht

Brace for impact

26
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Listening and watching, speaking, writing

  • TED-talk, plane, bucket list, story

  • B1

  • Beantwoorden vragen, discussie

  • Klassikaal, tweetallen, groepjes

  • 30/60 minuten

Tijdens een TED-conferentie krijgen sprekers de kans om in maximaal achttien minuten een presentatie te geven over iets wat hen na aan het hart ligt. Zo'n presentatie moet dus bondig, interessant én toegankelijk zijn. Een TED-talk kan over van alles gaan. In deze TED-talk praat Ric Elias over een (bijna) vliegtuigongeluk, en wat deze ervaring hem geleerd heeft.

De leerlingen luisteren naar een duidelijk en toegankelijk verteld verhaal over een ervaring in een vliegtuig en maken er vragen over. De video vormt een mooie introductie op een spreekopdracht waarin leerlingen de vragen die in de TED-talk gesteld worden beantwoorden. Ook kun je ze een schrijfopdracht laten doen voor het maken van een bucket list.

Leerdoelen

  1. Je traint je kijk- en luistervaardigheid.

  2. Je kunt de belangrijkste informatie in een korte, duidelijke presentatie volgen.

  3. Je traint je spreekvaardigheid.

  4. Je traint je schrijfvaardigheid.

Vragen aan de klas

  1. Ric Elias asks his audience to imagine three things. What are they?

  2. What was unique about his seat, seat 1D?

  3. What explanation did the flight attendant give for what was happening?

  4. What three things happened at the same time, a little later?

  5. Why didn’t Ric Elias have to talk to the flight attendant anymore?

  6. What are the three things Ric Elias wants to share with the audience?

  7. What is the one thing he wants in life?

  8. He ends his presentation by challenging his audience. He asks them a few questions. What are they?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Answer Ric's questions

Organiseer een discussie waarin de leerlingen de vragen van Ric met elkaar bespreken en beantwoorden. Bespreek de antwoorden ook klassikaal.

At the end of his presentation Ric Elias asks his audience a number of questions.

  • Write these questions down.

  • Now form groups of four and discuss the first two questions.

  • What would you do and why are these things so important to you?

  • Write down your answers and report back to the class.

Lestip 2: Bucket list

Imagine that you are Ric, and you're in that plane that's about to crash. At least, you think it is. What things would you'd like to have done before that? What are the things you would want to do before you die? Make a bucket list of at least five things.
Finished? Discuss your list with a classmate.