Listening and watching, reading, writing, speaking
Food, insects, world population
B2
Beantwoorden vragen, schrijven essay, discussie
Klassikaal, tweetallen, individueel
15/30 minuten (video/tekst en vragen), 30 minuten (lestip 1), 15 minuten (lestip 2)
Ongeveer 20% van de wereldbevolking eet insecten, waarom wij niet? Heb jij weleens een kakkerlak gegeten of een sprinkhaan, of zou je het willen proberen? Kijk een video en lees over het eten van insecten op twee websites.
De leerlingen kijken naar een korte reportage over het eten van insecten en lezen daarna over hetzelfde onderwerp een wat langer en moeilijker artikel uit The Guardian. Het bekijken van de video bereidt de leerlingen voor op het lezen van het artikel, dus sla dit deel niet over.
Leerdoel
Je kunt de hoofdpunten begrijpen in een programma over actuele zaken of over onderwerpen van persoonlijk belang, wanneer er betrekkelijk langzaam en duidelijk wordt gesproken.
Je kunt een artikel lezen over een eigentijds probleem waarbij de schrijver een bepaald standpunt inneemt.
Je kunt een duidelijke en gedetailleerde tekst schrijven over een actueel onderwerp.
Je kunt een standpunt innemen en je mening formuleren.
Vragen aan de klas
Kijk naar de video https://www.bbc.co.uk/newsround/29869866 en beantwoord de vragen.
What are the names of the products the reporters shows?
What is good about these products apart from being delicious?
The man from the supermarket mentions two reasons why they sell insects. What are they?
What does the reporter mean when she says: ‘Insects offer a more sustainable alternative to traditional livestock’?
The reporter mentions three reason why insects might one day be among our favourite foods. What are they?
Lees het artikel https://www.theguardian.com/sustainable-business/eating-insects-yuck-factor-un-report en beantwoord de vragen.
Why did Peter Bickerton start eating bugs?
Why did his mother start ’taking statins’? What are statins, do you think?
What’s the main advantage eating insects has over eating beef, according to Arnold van Huis? Explain the example he gives.
Much of the article is about disgust. How does disgust protect us?
What is probably the most effective way to help people in the Western World to overcome their disgust of insects?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Write an essay
Vraag de leerlingen een essay te schrijven over het eten van insecten waarin ze hun eigen mening geven. Laat ze evt. ter voorbereiding de Nederlandse tekst hieronder lezen.
Schrijf een essay over het eten van insecten. Gebruik 200 – 250 woorden. Het gebruik van een (online) woordenboek is toegestaan. Lees voor je begint onderstaande tekst:
Pass the Cockroaches, Please
Aan het eind van deze eeuw bestaat de wereldbevolking uit 20 miljard mensen, verwacht men. Hoe gaan we die allemaal voeden? Kan dat eigenlijk wel? Een oplossing voor dit probleem lijkt in aantocht: een van de cateraars tijdens Lowlands had deze zomer de primeur: ze verkochten broodjes meelworm. En inmiddels zijn ook in bepaalde supermarkten eetbare insecten te koop. De meeste mensen griezelen bij het idee, maar er valt best wat voor te zeggen: ze zijn gezond (bevatten veel eiwit, veel vitaminen en mineralen, weinig vet), ze zijn lekker, ze zijn veel goedkoper om te produceren dan bijvoorbeeld rundvlees en ze planten zich heel snel voort. En ongeveer 20% van de wereldbevolking eet sowieso al regelmatig insecten (kakkerlakken, sprinkhanen, enz.). Nu jij nog. Schrijf een essay waarin je je persoonlijke mening geeft over dit onderwerp.
Lestip 2: Class discussion
Houd met de klas een discussie over dit onderwerp. De volgende vragen en/of stellingen kun je daarbij laten beantwoorden.
Alle supermarkten zouden verplicht insecten in hun assortiment moeten opnemen.
Het eten van vlees zou belast moeten worden, zodat het veel duurder wordt.
De overheid dient zich nergens mee te bemoeien: als ik vlees wil eten, omdat ik dat lekker vind, dan is dat mijn zaak.
Er zou meer aandacht moeten zijn voor geboortebeperking in bepaalde landen.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.