New faces for the Greenback
opdracht

New faces for the Greenback

11
  • Delen
  • deel via Google
    Classroom
  • Share to Microsoft Teams
    deel via Microsoft
    Teams
  • Reading, writing

  • Money, women, United States, equal rights

  • B2

  • Beantwoorden vragen, geven/schrijven argumenten, discussie

  • Tweetallen, individueel

  • 15/30 minuten

Op het Amerikaanse dollarbiljet, 'the greenback', staat een afbeelding van een beroemd persoon. Maar waarom zijn dit alleen mannen? In dit artikel worden vrouwen genomineerd voor op het dollarbiljet.

De leerlingen lezen een artikel over beroemde Amerikaanse vrouwen die een plaats verdienen op het dollarbiljet. Naar aanleiding van het artikel beantwoorden de leerlingen vragen, vooral gericht op woordkennis. Daarnaast schrijven ze zelf een korte tekst waarin ze een vrouw nomineren. In een extra C1-opdracht kun je ze laten discussiëren over de ondertegenwoordiging van vrouwen in topposities binnen politiek of bij grote bedrijven.

Leerdoel

  • Je traint je lees- en schrijfvaardigheid.

  • Je kunt een standpunt innemen en je mening formuleren.

Vragen aan de klas

Lees de introductie en de eerste paragraaf van het artikel 'Famous American Women Who Deserve Their Faces On Money'

  1. What is the meaning of the word 'deserve', do you think?

  2. And what does 'treasury' mean?

  3. There are two meanings of the word bill, and they both appear in this text. What are they?

  4. Why didn't Harriet Tubman get her face 'on money'?

  5. Who was Harriet Tubman? Describe her in two or three sentences.

Now read about the proposed women.

  1. What is a suffragist?

  2. What does human rights mean?

  3. One of the women already has her face on a coin. Who is that?

  4. Write down the name of the woman/women who

    ... were married to an American president.

    ... protested against racial segregation in a bus.

    ... was a pilot.

    ... fought for women rights.

Actieve werkvormen

Lestip: Who would you nominate, and why?

Geef de leerlingen een schrijfopdracht n.a.v. de website. De leerlingen nomineren een vrouw, en noemen argumenten waarom juist deze vrouw op het biljet moet komen.

Who do you think should be the woman to be printed on the greenback? Write a short article in which you nominate the woman of your choice. Make sure you clearly specify your reasons for nominating this particular woman. You can choose one of the women who are mentioned in the article, but you can als nominate a woman who is not on this list. Use the internet to find information for your article.

C2-opdracht
Lestip 2: Discuss

Laat de leerlingen in een gemixte groep van jongens en meisjes een discussie voeren over de ondervertegenwoordiging van vrouwen in topposities in veel sectoren van onze maatschappij.

Form (mixed!) groups of four and discuss the issue of underrepresentation of women with high positions in many areas of public life.

Do this using one or more of the following statements as a starting point. Before starting the discussion you might want to jot down a few arguments that support the position you intend to defend.

  • The present situation is the natural consequence of the fact that women differ from men and has very little, if anything, to do with discrimination.

  • The only way to achieve equal representation is by positive discrimination.

  • Society would be more humane if there were more women at the top.

  • Appointments for top position should always be based on merit rather than gender.