Vaknieuws nieuws & meer
artikel ThiemeMeulenhoff

Coronacrisis: Scholieren schrijven geschiedenis

29/05/2020 3m

Heb jij het een leerling al horen zeggen? "Dit is echt bizar, dit komt sowieso in de geschiedenisboeken terecht!" Als leerlingen het ook meemaken, waarom schrijven zij dan niet mee aan de geschiedenis? Vanuit die gedachte lanceerden medewerkers van de Faculteit Letteren (KU Leuven) een uniek schrijfproject en blog voor scholieren.

De Schrijfchallenge

Leerlingen wordt gevraagd antwoord te geven op 1 (of meerdere) van de volgende 5 levensvragen. Ze kunnen hun antwoorden verwerken in een blog, maar ook in een video, artikel, tekening of een andere creatieve vorm:

  1. GELUK: Wat heb ik, in deze tijd van isolatie, geleerd over wat mensen gelukkig maakt?

  2. ONDERWIJS: Wat heb ik, in deze tijd van isolatie, geleerd over goed onderwijs?

  3. GELEZEN: Wat heb ik, in deze tijd van isolatie, gelezen dat anderen kan blij maken, ontroeren, verrassen of interesseren?

  4. LEVEN: Wat heb ik, in deze tijd van isolatie, geleerd over wat écht telt in het leven?

  5. ONVERGETELIJK: Wat heb ik, in deze tijd van isolatie, geleerd dat ik nooit meer zal vergeten?

Leerlingen kunnen hun bijdrage laten publiceren op de blog De 5 Vragen. Hier kunnen ze ook de inzendingen van scholieren die hen voorgingen lezen. Kijk snel op de website en doe mee!

Variatietips van ThiemeMeulenhoff

  • Je kunt de schrijfopdracht meerdere keren geven. Veranderen de antwoorden van leerlingen naarmate de scholen langer dichtblijven of de coronacrisis langer woedt?

  • Bundel de verhalen van leerlingen om te delen met de hele klas of met ouders. Laat leerlingen bijvoorbeeld een moodboard maken in een programma zoals Padlet. Maak er een mooi, sociaal en creatief project van om de verbinding met je klas te behouden. Let wel op dat elke leerling het goed vindt dat je hun verhalen deelt.

  • Het schrijfproject valt ook te combineren met andere vakken. Bijvoorbeeld:

    • Nederlands. Laat leerlingen voor het schrijven een inzending van de website analyseren: hoe ziet een (goede) blogpost eruit?

    • Moderne Vreemde Talen. Laat leerlingen hun bijdrage in een andere taal schrijven, zoals Engels, Frans of Duits.

    • Geschiedenis. Voeg een vakinhoudelijke vraag toe. Bijvoorbeeld: Stel, dit gebeurde 1000 jaar geleden, zou ik dan dezelfde lessen leren?

    • Biologie. Voeg een vakinhoudelijke vraag toe. Bijvoorbeeld: Wat leer ik of de gemiddelde Nederlander, in tijden van deze coronacrisis, over virussen en besmettelijkheid?

    • Aardrijkskunde. Voeg een vakinhoudelijke vraag toe. Bijvoorbeeld: Wat leer ik, in deze tijden van de coronacrisis, over verschillen tussen landen?

Deel met je collega’s
deel via Microsoft Teams