Klimaattop in de klas
artikel

Klimaattop in de klas

30
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams
  • Begrippen: klimaatverandering - steenkool - olie - brandstof - CO2 - aanpakken - aanpassen

Aan het eind van ieder jaar komen wetenschappers en politieke leiders bij elkaar om te praten over het klimaat. Dat is nodig omdat het klimaat verandert en dat zorgt weer voor een stijgende zeespiegel en heftig weer. Er zijn twee manieren waarop mensen iets aan het veranderen klimaat doen. In de eerste plaats kunnen we de oorzaken van het veranderende klimaat aanpakken. Dat helpt het beste, maar duurt wel lang. Daarom moeten we ons ondertussen ook aan het veranderende klimaat aanpassen.

Leerdoel

  • Je kunt uitleggen hoe en waarom het klimaat verandert.

  • Je leert wat je kunt doen om de oorzaken van klimaatverandering aan te pakken.

  • Je leert wat je kunt doen om je aan klimaatverandering aan te passen.

Vragen van de docent aan de klas

  1. Wat weet je al over klimaatverandering?

  2. Welke gevolgen heeft klimaatverandering?

Actieve werkvorm 1 Kruiswoordraadsel

Bekijk de video. Luister goed naar het verhaal. De begrippen komen in de puzzel terug.

In tweetallen: Maak het kruiswoordraadsel.

Van links naar rechts

3 In het noorden van welk werelddeel regent het vaak?
6 Welke nieuwe brandstof werd 150 jaar geleden ontdekt?
7 In welk seizoen is het in Nederland het koudst?
11 In welk werelddeel is het altijd warm?
13 Wat komt vrij bij het verbranden van brandstoffen?
14 Wat doen bossen en bomen met CO2 uit de lucht?
15 Welke vloeibare fossiele brandstof wordt nog steeds veel gebruikt?

Van boven naar beneden

1 Verschillende plekken op aarde hebben een verschillend….
2 CO2 in de lucht om de aarde werkt als een….
4 In welk werelddeel regent het bijna nooit.
5 In welk seizoen is het in Nederland het warmst?
8 Waar op aarde is het altijd koud?
9 Hoeveel keer meer mensen zijn er nu dan 150 jaar geleden?
10 Klimaten veranderen altijd een beetje. Hoe gebeurde dat?
12 Door wie wordt de klimaatverandering nu wordt veroorzaakt?

Actieve werkvorm 2 Brainstorm

Klassikaal of in groepjes.

Bekijk deze video. Bespreek samen de volgende vragen:

  1. Gaan de afspraken die in Glasgow in 2021 zijn gemaakt vooral over het aanpakken van klimaatverandering of over het aanpassen aan klimaatverandering?

  2. Het aanpakken van klimaatverandering betekent vooral dat we andere energiebronnen moeten gaan gebruiken. Bedenk wat jij merkt of gaat merken van het aanpakken van klimaatverandering.

  3. De verschillende politici in de video zijn het niet eens over het succes van de gemaakte afspraken. Denk je dat de gemaakte afspraken in Glasgow voldoende zijn? Leg je antwoord uit.

  4. Bedenk wat we in Nederland kunnen doen om ons aan te passen aan het veranderende klimaat?