Six énigmes
opdracht

Six énigmes

186

Ben je een leraar? Meld je aan en ontdek meer mogelijkheden.

Aanmelden
  • Lezen, schrijven, kijken en luisteren, vocabulaire

  • A2

  • Individueel, tweetal, klassikaal

Slimme mensen zijn vaak goed in het oplossen van raadsels. Soms moet je daarbij creatief zijn en out-of-the-box denken...

In deze opdracht bekijken de leerlingen een YouTube-filmpje met raadsels. De leerlingen trainen hun kijk-, lees-, luister- en schrijfvaardigheid en vergroten hun woordenschat. De leerlingen kunnen individueel of in tweetallen aan deze opdracht werken. Je kunt er ook voor kiezen om de raadsels klassikaal te bekijken. De fragmenten uit de video die je dan kunt laten zien zijn:

0:00-1:03 / 1:31-2:02 / 2:38-3:20 / 3:50-4:51 / 5:31-6:50 / 7:24-8:27

Leerdoel

  • Je leert eenvoudige feitelijke informatie begrijpen.

  • Je leert de hoofdpunten herkennen in een filmpje, als er een duidelijke visuele ondersteuning is.

  • Je leert korte, eenvoudige instructies begrijpen.

De opdracht

Bekijk het filmpje in delen (zie vragen), zonder de oplossingen van de raadsels!

  1. Noteer wat elk raadsel inhoudt.

    1. 0:00-1:03. Raadsel 1: ....

    2. 1:31-2:02. Raadsel 2: ....

    3. 2:38-3:20. Raadsel 3: ....

    4. 3:50-4:51. Raadsel 4: ....

    5. 5:31-6:50. Raadsel 5: ....

    6. 7:24-8:27. Raadsel 6: ....

Check je antwoorden op vraag 1 tot en met 6. Bedenk voor elk raadsel een oplossing. Bekijk nu het hele filmpje nogmaals, met oplossingen. Kijk daarna bij de antwoorden of je de oplossingen van de raadsels hebt begrepen en of ze overeenkomen met jouw eigen oplossingen.

  1. Beantwoord nu in het Frans de vraag die aan het einde van het filmpje gesteld wordt: Combien de ces défis as-tu réussi à résoudre?