Vaknieuws nieuws & meer
opdracht Over leerlingen

Ik like dus ik ben: Online privacy op social media

06/08/2020 20m

Maar ze weten toch al alles over social media?

Vanaf de bovenbouw van de basisschool heeft bijna elke leerling een smartphone. Vanaf dat moment hebben ze continu toegang tot (social) mediaplatformen als Instagram, WhatsApp en Musical.ly. Ze communiceren er, gaan relaties aan, bejegenen klasgenootjes... Het echte leven en de realiteit van social media lopen door elkaar. De ervaring leert dat meeste jongeren niet beseffen dat nare online omgangsvormen op social media blijvende schade veroorzaken aan anderen en zichzelf. Het is daarom belangrijk om extra aandacht te besteden aan de digitale omgangsvormen en mogelijke gevolgen van social mediagebruik.

Social mediatraining

Diversity Media biedt een online social mediatraining over 1) Online identiteit, 2) Online privacy, 3) Wat zijn jouw online grenzen & 4) Media, nepnieuws en beeldvorming. Meer informatie over de gehele training vind je hier.

Op Thiemo delen we stukjes van de training om samen met jouw leerlingen te doen. Dit is de startopdracht uit de training over online privacy.

Opdracht over privacy op social media

Kijk het filmpje

Bekijk met de klas het korte Belgische filmpje "Amazing mind reader reveals his gift". Je kunt er voor kiezen nog niet te vertellen waar deze les of opdracht over gaat. Dan zijn leerlingen vast verrast aan het eind van het filmpje.

Bespreek de vragen

  • Letten jullie al op wat je online zet?

    • Welke informatie wil je écht niet online hebben?

    • En wat maakt je juist niet zo veel uit?

  • Letten jullie ouders daar op?

  • Hoe ga je veilig online? Hoe bescherm je jouw gegevens? Denk met de klas of in losse groepjes na over het antwoord. Mogelijke antwoorden:

    • Geen open wifi

    • Apart mailadres aanmaken

    • Andere naam gebruiken

    • Checken op slotje

  • Welke informatie denk je dat mensen over jou kunnen vinden?

Actief: aanvullende zoekvragen

Verdeel leerlingen in groepen. Laat hen onderling hun antwoorden bespreken en wanneer nodig het antwoord opzoeken op Google. Na een tijdje presenteert elk groepje kort hun bevindingen.

  1. Wanneer vind je het leuk om te worden ‘getagd’ in foto’s, en wanneer niet?

  2. Welke foto’s mag Facebook van jou verkopen aan bedrijven (om ze bijvoorbeeld te gebruiken in reclamecampagnes, omdat je er zo goed uit ziet)? Wat voor soort foto’s niet?

  3. Wat is de grootste blunder die een docent kan maken in de WhatsApp-groep van de klas?

  4. Facebook zegt dat kinderen jonger dan 13 jaar geen account aan mogen maken. Waarom denk je dat dit zo is? Ben je het ermee eens?

Social mediatraining: Ik like dus ik ben

Deze opdracht is afkomstig van de social mediatraining Ik like dus ik ben van Diversity Media. De training bestaat uit vier lessen over 1) Online privacy, 2) Online grenzen, 3) Wat zijn jouw online grenzen & 4) Media, nepnieuws en beeldvorming. Het doel van de training is om leerlingen inzicht te geven in hoe social media en conventionele media werken en de daarbij behorende risico`s. Maar ook om de mooie en leerzame kanten te belichten en uit te diepen. Via online quizzen, debatten en gesprekken nemen leerlingen actief deel aan de les.

Wil je de social mediatraining Ik like dus ik ben bij jou op school gebruiken? Bekijk het hier!

Deel met je collega’s
deel via Microsoft Teams