Ge(zon)d
link

Ge(zon)d

75

Leerlingen weten vast dat we onszelf beschermen tegen uv-straling met zonnebrandcrème en zonnebrillen. Maar deze kunnen ook slecht voor je zijn, zeggen Nederlandse ontwerpers. In dit artikel lees je hier meer over, en worden er alternatieven aangedragen waardoor we volgens de ontwerpers gezonder met de zon omgaan.

Leerdoel:

  1. Je noemt gevaren van uv-straling.

  2. Je beschrijft hoe het lichaam zichzelf tegen uv-straling beschermt, en je noemt alternatieven voor bescherming tegen uv-straling.

Begrippen:

ultraviolette straling – elektromagnetisch spectrum – warmtestraling

Vragen aan de klas:

- Wat is het effect van uv-straling op de mens?

- Waarom zou een zonnebril dragen slecht voor je zijn?

- Waarom is zonnefactor 8 de meest gezonde factor?

- Zou er nog uv-straling door de jurk met print van ontblote lichamen komen?

Varieer een keer!

Tip 1: Brainstorm over zonbescherming.

Laat de leerlingen, in navolging van dit artikel, zelf brainstormen over alternatieve zonbescherming.

Tip 2: In discussie over zonbescherming.

Organiseer een discussie naar aanleiding van dit artikel. Verdeel de klas in tweeën: de ene helft moet de ontwerpen in dit artikel verdedigen, de andere is juist voor zonnebrillen en zonnebrand. Moedig hen aan om met goed onderbouwde argumenten te komen.