Tropenmuseum: Territory dress
artikel

Tropenmuseum: Territory dress

56
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Territory dress: koloniaal verleden verbeeld

Het Tropenmuseum vroeg de Britse kunstenares Susan Stockwell een kunstwerk te maken over het Nederlands koloniale verleden en zijn hedendaagse betekenis. In de jurk kun je verschillende elementen ontdekken die te maken hebben met het koloniaal verleden. De jurk biedt zo een mooi startpunt voor een gesprek in de klas over kolonialisme.

Materiaal

Bekijk hier de foto's van de Territory Dress.

Leerdoelen

  • Je legt motieven voor de ontdekkingsreizen uit

  • Je beschrijft voorbeelden uit de eerste fase van de Europese expansie

  • Je houdt er bij het betekenis geven aan heden en verleden rekening mee dat gedrag en ideeën van mensen door tijd, situatie en achtergrond worden bepaald.

Vragen aan de klas

  • Van welk materiaal is deze jurk gemaakt?

  • Welke landen kun je ontdekken in de jurk? Welk land zag je in de buik en welk op de borst?

  • Welke details kun je ontdekken in de jurk?Denk aan versiering op de sleep of aan de mouwen. Van welke materialen zijn de details gemaakt?

  • Waar denken jullie dat dit kunstwerk over gaat?

  • Het kunstwerk heet Territory Dress. Wat betekent dat? Waar verwijst de naam van de jurk naar?

  • Waarom is er gekozen voor de vorm van een historische jurk?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Verdiep met de video.

Susan Stockwell maakte een video bij de Territory Dress. Je kunt de jurk in detail bekijken, een (Engelstalig) gedicht beluisteren en er is historisch beeldmateriaal te zien. Gebruik de video om dieper in te gaan op het kunstwerk. Wat voor sfeer hebben het kunstwerk en de video? Leg de link naar het heden. Is het heden goed terug te zien in de jurk? Zo nee, wat missen leerlingen nog?

Lestip 2: Zelf een kunstwerk maken.

Laat leerlingen een woordspin maken met in het midden: koloniaal verleden. Daaromheen schrijven ze wat ze in het heden nog kunnen terugzien van het koloniaal verleden. Laat hen bij de woorden van de woordspin plaatjes zoeken op bijvoorbeeld internet of in de krant. Het eindresultaat: een fotocollage die laat zien hoe het koloniaal verleden nu nog zichtbaar is.

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie
  • V.2.1. Standplaatsgebondenheid