Tropenmuseum: Roofkunst
artikel

Tropenmuseum: Roofkunst

108
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Het Tropenmuseum creeërt elke maand een Thiemo-lesidee. De lessen behandelen over diverse, actuele onderwerpen aan de hand van iets uit het museum. De onderwerpen sluiten aan bij de methode, maar bieden extra verdieping en verbreding. De les van november gaat over roofkunst.

Leerdoelen

  • Je legt uit wat roofkunst is

  • Je verduidelijkt de afwegingen en belanghebbende in gesprekken over roofkunst

  • De leerlingen denken zelf na over een voorwerp uit het Tropenmuseum

Vragen aan de klas n.a.v. de video

  1. Wat adviseert de commissie aan de minister van Cultuur?

  2. Wat vindt het museum van het advies?

  3. Wat vind jij van dit advies? Waarom vind je dat?

Actieve werkvormen

Lestip 1: De banjo

Leerlingen onderzoeken een banjo uit het Tropenmuseum en formuleren een advies over eventuele teruggave. In de video zie je op minuut 1:34 kort de banjo die in het Tropenmuseum tentoongesteld staat. Jij geeft deze aanvullend informatie:

"De banjo is meegenomen uit Suriname door de Nederlandse John Gabriel Stedman in de 1770’s. Het huidige oordeel over de banjo is: verworven in ‘koloniale context’, maar het is niet met zekerheid te zeggen of de banjo vrijwillig is afgestaan of niet. Je leerlingen gaan nu nadenken over een advies; blijft of de banjo in het Tropenmuseum of moet deze terug naar het land van herkomst?"

Met behulp van informatie over de banjo op de collectiesite van het museum, komen leerlingen tot hun advies. Je kunt de informatie klassikaal bespreken of leerlingen zelf de informatie laten opzoeken op de site. Leerlingen beantwoorden de volgende deelvragen om tot hun advies te komen:

  • Hoe is het voorwerp verkregen?

  • Zou het voorwerp terug moeten naar het land van herkomst?

  • Wie moet het object terugkrijgen?

  • Hoe moet eventuele teruggave er volgens jullie uit komen te zien?

  • Of: Waarom is het belangrijk dat het voorwerp in Nederland blijft?

Lestip 2: De pitch

Je kunt lestip 1 uitbreiden door de leerlingen hun advies te laten pitchen. Een pitch is een korte presentatie van maximaal drie minuten, waarin de leerlingen kort en bondig vertellen hoe zij tot hun conclusie zijn gekomen.

Over het Tropenmuseum

Het Tropenmuseum is een museum over wereldculturen en heeft een uitgebreide collectie over o.a. het koloniaal verleden. Zelf op zoek naar bronmateriaal voor je les? Bekijk de collectie online.

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie