Niet alleen over beelden die herinneren aan ons koloniaal verleden heerst discussie. Zelfs bordspellen zijn onderhevig aan kritiek. Het spel Kolonisten van Catan heet voortaan simpelweg Catan. “Want: ‘het woordje kolonisten heeft een nare bijsmaak’”
Leerdoel
Je herkent motieven voor de ontdekkingsreizen in voorbeelden.
Je houdt er bij het betekenis geven aan heden en verleden rekening mee dat gedrag en ideeën van mensen door tijd, situatie en achtergrond worden bepaald.
Vragen aan de klas
Wat is de aanklacht van boze consumenten?
Waarom heeft de fabrikant de naam gewijzigd?
Wat vind jij van de naamswijziging?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Debat
Ga met de leerlingen in discussie over het wel/niet wijzigingen van de naam van het spel. Laat een deel van de leerlingen de rol van voorstander op zich nemen, de anderen hebben de rol van tegenstander. Eén van de leerlingen is de discussieleider.
Lestip 2: Betoog
Laat leerlingen een compact betoog schrijven over de zin of onzin van naamwijzigingen die herinneren aan het koloniaal verleden, ter grootte van een ingezonden stukje in de krant.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.