Columbus day vs. Indigenous peoples day
opdracht

Columbus day vs. Indigenous peoples day

382
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In de V.S. zijn mensen in 2014 een petitie gestart om de naam 'Columbus Day' te veranderen in 'Indigenous Peoples' Day'. In deze werkvorm leren leerlingen door voor- en tegenstanders te spelen in een Amerikaanse rechtbank de verschillende standpunten in de discussie kennen. De video 'History vs. Christopher Columbus' gebruik je als input voor de discussie.

Leerdoel

  • Je legt motieven voor de ontdekkingsreizen uit

  • Je beschrijft voorbeelden uit de eerste fase van de Europese expansie

De werkvorm

  1. Laat de leerlingen de video bekijken en aantekeningen maken.

  2. Maak vervolgens kleine groepen en geef iedere groep de opdracht de klacht tegen Columbus te onderbouwen of Columbus te verdedigen. Ze bedenken voor- of tegenargumenten.

  3. Laat de leerlingen hun standpunt uitwerken in een pleidooi

  4. Kies één groep voor en één groep tegen Columbus en laat de leerlingen het pleidooi houden. De rest van de leerlingen geeft als rechtbankjury feedback en kiest een winnaar van het debat.

leerdoelen

  • 5.2. Het begin van de overzeese Europese expansie