In de V.S. zijn mensen in 2014 een petitie gestart om de naam 'Columbus Day' te veranderen in 'Indigenous Peoples' Day'. In deze werkvorm leren leerlingen door voor- en tegenstanders te spelen in een Amerikaanse rechtbank de verschillende standpunten in de discussie kennen. De video 'History vs. Christopher Columbus' gebruik je als input voor de discussie.
Leerdoel
Je legt motieven voor de ontdekkingsreizen uit
Je beschrijft voorbeelden uit de eerste fase van de Europese expansie
De werkvorm
Laat de leerlingen de video bekijken en aantekeningen maken.
Maak vervolgens kleine groepen en geef iedere groep de opdracht de klacht tegen Columbus te onderbouwen of Columbus te verdedigen. Ze bedenken voor- of tegenargumenten.
Laat de leerlingen hun standpunt uitwerken in een pleidooi
Kies één groep voor en één groep tegen Columbus en laat de leerlingen het pleidooi houden. De rest van de leerlingen geeft als rechtbankjury feedback en kiest een winnaar van het debat.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.