De val van Rome
video

De val van Rome

627
  • Delen
  • deel via Google
    Classroom
  • Share to Microsoft Teams
    deel via Microsoft
    Teams

Het verval van het Romeinse rijk was onomkeerbaar. Lang waren de Romeinse legers onverslaanbaar, maar na de eerste scheuren bleef er niets van het rijk over. In deze Clipphanger van SchoolTV Beeldbank krijg je een kort overzicht van de belangrijkste oorzaken hiervan.

Leerdoel

  • Je beschrijft hoe en waardoor het romeinse rijk eindigde

  • Je geeft naar aanleiding van een eenvoudige historische vraagstelling verklaringen voor historische gebeurtenissen, verschijnselen en ontwikkelingen.

Vragen aan de klas

  1. Waarom was er de eerste tijd weinig verzet tegen de Romeinen?

  2. Waardoor kwamen mensen in verzet?

  3. Vertel hoe het rijk uiteenviel.

  4. Wat waren de belangrijkste oorzaken van het verval?

Actieve werkvormen

Lestip 1: Live in Rome

Stel eens voor, met een druk op de knop stond je in de nadagen van het romeinse rijk. Bekijk met de leerlingen de clip en bespreek de inhoud kort. Maak daarna groepen van vier leerlingen. Laat de leerlingen een kort script maken voor een opname van 1-2 minuten. De leerlingen doen voor de camera van hun telefoon verslag van het einde van het Imperium Romanum, zoals op het nieuws. Ze vertellen hoe en waardoor het rijk ten einde komt. De leerlingen kiezen zelf de standplaats en het jaar waarin zij filmen. Die benoemen ze in de opnamen. Bekijk de video´s tot slot met de klas.

Lestip 2: Succes vs. verval

Combineer deze video met het artikel bij de les ‘Het geheim van de Romein’ over de succesfactoren van het Romeinse leger. Verklaar aan de hand van de video waardoor alle succesvolle eigenschappen van het Romeinse leger tenslotte niet meer golden.

Lestip 3: De laatste kans

Had het Romeinse Rijk gered kunnen worden? Leerlingen bedenken in groepen een strategie om het Romeinse Rijk te redden van de ondergang. Sta stil bij de ‘oorzaak en gevolg’ en ‘standplaatsgebondenheid’.

leerdoelen

  • 2.2. De verspreiding van de Grieks-Romeinse cultuur en de confrontatie met de Germaanse cultuur
  • V.1.2. Causaliteit