Mein Kampf: wel of niet toestaan?
opdracht

Mein Kampf: wel of niet toestaan?

121
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

Zou Mein Kampf zomaar te koop mogen zijn in de boekhandel? Discussieer met leerlingen over deze, of vergelijkbare stellingen. Bij de werkvormen hieronder vind je activerende manieren om de discussie te organiseren.

Leerdoel

  • Je beschrijft het racistische karakter van het nationaal-socialisme

  • Je beschrijft voorbeelden van de Jodenvervolging uitmondend in de Endlösung

De werkvorm

Debatteer met de leerlingen over de vraag wat je het beste kunt doen met een boek als Mein Kampf. Het boek is immers niet langer meer verboden. Gebruik bijvoorbeeld de stellingen: “Verbieden is toch beter” of ¨Toegestaan maar niet voor iedereen¨.

Variatietips

Op zoek naar creatieve manieren om te debatteren? Bekijk deze tips:

  1. Het vissenkomdebat is ideaal om een afwachtende houding te voorkomen. Laat leerlingen voor of tegen kiezen. Beide kampen mogen even onderling overleggen over hun argumenten, daarna stappen uit beide groepen vier leerlingen naar voren die met elkaar het debat aangaan. Als een leerling niets meer te zeggen heeft, kan hij/zij naar achteren stappen, waarop iemand uit de achterhoede zijn/haar plek inneemt. Leerlingen uit de achterhoede mogen ook op de schouder van één van de vier tikken om hun plek in te nemen.

  2. Houd een stiltediscussie. Hang A3 vellen papier door de klas, op elk vel papier staat een andere stelling. Geef leerlingen nu 5 minuten de tijd om in stilte hun mening over de stelling op het vel te schrijven. Bespreek klassikaal na, of laat groepen de verschillende meningen op een vel papier presenteren.

  3. Laat leerlingen kiezen uit ‘helemaal mee eens’, ‘een beetje mee eens’, ‘een beetje mee oneens’ en ‘helemaal mee oneens’. Zo kan het debat genuanceerder verlopen en worden leerlingen minder tot een mening gedwongen.

leerdoelen

  • 9.2. Het racistisch en totalitair karakter van het nationaalsocialisme
  • 9.4. De Duitse bezetting en de Jodenvervolging