In deze video van WieWatWanneer? wordt uitgelegd over slavernij en het abolitionisme. Een video met een duidelijk en compleet overzicht.
Leerdoel
Je legt een relatie tussen het abolitionisme en het verlichtingsdenken
Vragen aan de klas
Welke factoren zorgen voor een opkomst van het abolitionisme?
Hoe zetten abolitionisten het verlichtingsdenken in voor afschaffing van de slavernij?
Hoe verhoudt industrialisatie zich tot abolitionisme?
Wat denk je dat de argumenten waren van mensen voor behoud van slavernij?
Actieve werkvormen
Lestip 1: Campagne
Laat de leerlingen een poster ontwerpen waarop je in beeld en tekst krachtig de ideeën van de abolitionisten ziet.
Lestip 2: Uncle Tom’s Cabin
De hut van oom Tom van Harriet Beecher-Stowe was van grote invloed op de discussie over slavernij. Laat de leerlingen onderzoeken waarover het boek gaat en hoe het de geschiedenis beïnvloedde. Laat de leerlingen zoeken of er soortgelijke boeken waren in die tijd. De leerlingen presenteren hun vondsten op een poster of een digitaal prikbord (bijvoorbeeld Padlet, Pinterest of Prezi).
Lestip 3: Het abolitionistendebat
Help leerlingen begrijpen waarom slavernij niet zomaar werd afgeschaft. Verdeel de klas in twee delen: de helft is voor slavernij, de andere helft is tegen. Geef leerlingen de tijd om met elkaar argumenten voor te bereiden. Een paar leerlingen zijn de jury, zij beslissen aan het eind van het debat wie de beste argumenten had en wint. Laat leerlingen na het debat reflecteren en een korte conclusie schrijven waarin ze voor- en tegenargumenten noemen.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.