Rijksmuseum Gouden Eeuw
opdracht

Rijksmuseum Gouden Eeuw

168
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In deze werkvorm presenteren leerlingen hun kennis van De Gouden Eeuw met een eigen keuze uit de collectie van het Rijksmuseum. Ze koppelen een object aan een begrip.

Leerdoel

  • Je legt een relatie tussen overzeese expansie, het ontstaan van handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie

  • Je illustreert kenmerken van het nieuwe (revolutionaire) wetenschappelijke denken met voorbeelden

De werkvorm

  1. Laat de leerlingen een paragraaf of het gehele hoofdstuk samenvatten met een lijst van 10-15 begrippen.

  2. Laat de leerlingen in de collectie van het Rijksmuseum één object zoeken. Hierbij omschrijven ze kort het verband tussen begrip en object. Geef de leerlingen de opdracht beknopt en concreet te zijn

  3. Laat de leerlingen in tweetallen de eigen collectie aan elkaar presenteren.

leerdoelen

  • 6.1. Ontstaan van handelskapitalisme en begin van een wereldeconomie
  • 6.4. De wetenschappelijke revolutie