Interview in de Gouden Eeuw
opdracht

Interview in de Gouden Eeuw

114
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In deze werkvorm les bedenken leerlingen interviewvragen voor een hoofdrolspeler uit de Gouden Eeuw. Handel, Gouden Eeuw of wetenschappelijke revolutie. Met deze werkvorm kun je de kennis van leerlingen over deze onderwerpen toetsen.

Leerdoel

  • Je legt een relatie tussen overzeese expansie, het ontstaan van handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie

  • Je illustreert kenmerken van het nieuwe (revolutionaire) wetenschappelijke denken met voorbeelden

  • Je geeft voorbeelden van burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in Nederland

De werkvorm

  1. Maak drietallen in de klas. Geef elk drietal een belangrijk persoon uit de Gouden Eeuw (zie overzicht in de bijlage, klik op ‘Open’).

  2. Elke groep bedenkt interviewvragen en de antwoorden hierop over het leven en werk van deze persoon.

  3. De leden van elke groep bereiden zich voor om de rol van hun persoon te kunnen spelen. Ze kennen dus de antwoorden op de vragen (uit hun hoofd).

  4. Houd een talkshow in de klas waarin de personen optreden. Twee leerlingen nemen de rol van presentatoren op zich. Zij krijgen de vragen en antwoorden van te voren om zich voor te kunnen bereiden op de talkshow. Ze interviewen gedurende maximaal 20 minuten de verschillende personen met de vragen die ze hebben gekregen. Eventueel voeren ze soms het gesprek met twee historische personen samen. Ook kunnen ze het publiek bij de talkshow betrekken. Geef de presentatoren daarom voldoende tijd om zich voor te bereiden.

leerdoelen

  • 6.1. Ontstaan van handelskapitalisme en begin van een wereldeconomie
  • 6.2. Burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in Nederland
Toon nog 1 items