In deze werkvorm ontdekken leerlingen op moderne wijze de ontdekkingen van grote Nederlandse wetenschappers van de Gouden Eeuw. Ze leven zich in en maken een vlog over de ontdekkingen van de wetenschapper.
Leerdoel
Je illustreert kenmerken van het nieuwe (revolutionaire) wetenschappelijke denken met voorbeelden
De werkvorm
Laat de leerlingen in groepen een wetenschapper uit de Gouden Eeuw kiezen.
Leerlingen onderzoeken welke bijdrage hun wetenschapper leverde aan de wetenschap van die tijd en hoe hij dit deed.
Laat de leerlingen een kort script schrijven in de vorm van een monoloog waarin ze doen alsof zij de wetenschapper zijn. In de monoloog legt de wetenschapper in 1 à 2 minuten uit hoe hij onderzoek deed en welke ontdekkingen hij deed.
Laat de leerlingen een korte vlog maken in de rol van deze wetenschapper, eventueel als huiswerkopdracht. Je kunt hen voordat ze gaan filmen eventueel het script laten voorleggen ter beoordeling.
Variatietips
Meer verdieping? Laat leerlingen achteraf discussiëren over welke wetenschapper de belangrijkste bijdrage heeft geleverd. Besteed vooral aandacht voor de argumentatie en verschillende invalshoeken die leerlingen kunnen gebruiken.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.