Amsterdam wordt in de Gouden Eeuw groot als stapelmarkt. Stel jij leeft in die tijd en werkt in de handel. Hoe zou jij handelslieden die uit nieuwsgierigheid een kijkje komen nemen het succes van Amsterdam uitleggen?
Leerdoel
Je legt een relatie tussen overzeese expansie, het ontstaan van handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie
De werkvorm
Maak gebruik van het volgende scenario.
¨De Gouden Eeuw beleeft zijn gloriedagen. Op de kade in Amsterdam staat een groep buitenlandse kooplieden. Ze komen uit allerlei opkomende handelsnaties. Ze willen van jou weten hoe je je stad een handelsknooppunt maakt. Hoe stapelmarkt je eigenlijk?¨
Maak groepen en bereid het verhaal voor deze gasten in Amsterdam voor. Verklaar zo goed mogelijk het succes van stapelmarkt Amsterdam en geef tips hoe ze dat in hun eigen stad kunnen bereiken. Geef daarna elke leerling de rol van gast of gastheer. Werk in duo´s: de ´gastheer´ vertelt over de stapelmarkt, de ´gast´ stelt verhelderingsvragen en geeft feedback over de uitleg.
Thiemo ondersteunt docenten in hun dagelijkse les.