De Republiek commercial
opdracht

De Republiek commercial

353
  • Delen
  • deel via Microsoft
    Teams

In deze werkvorm leggen leerlingen op creatieve manier uit hoe de Republiek werkt. Geef leerlingen het volgende scenario:

“De Gouden Eeuw is een tijd van bloeiende handel. Maar veel buitenlandse handelaren die iets willen verkopen snappen niets van hoe de Nederlandse staat werkt. De Republiek wil best een handje helpen en maakt een flitsende commercial die kort uitlegt hoe het werkt in de Nederlanden.”

Leerdoel

  • Je beschrijft waarin de Nederlandse staatsinrichting zich onderscheidde van die andere landen

  • Je beschrijft burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in Nederland met voorbeelden

De werkvorm

  1. Maak groepen van 4 leerlingen.

  2. Laat de leerlingen met de volgende begrippen een korte uitleg voor in een commercial over Nederland schrijven: regent - Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden - stadhouder - staten - Staten-Generaal. De uitleg moet worden geschreven in de vorm van een monoloog of een gesprek en is bedoeld voor een informatieve commercial voor handelaren uit het buitenland. De commercial mag niet langer dan 1 minuut duren.

  3. De leerlingen geven na het schrijven in 1 à 2 rondes inhoudelijke feedback aan elkaar. De korte scripts gaan rond in de klas en de groepen noteren hun feedback op het papier.

  4. Na de feedbackronde bedenken de leerlingen een sterke slogan over de Republiek die tot slot van hun commercial te horen (en te zien) is.

  5. Nu is het tijd dat leerlingen hun commercial filmen. Dit kun je ook als thuisopdracht laten doen. Tip: raad de leerlingen aan de commercial in één take te filmen, zodat montagewerk niet nodig is.

  6. Bekijk de commercials met de leerlingen en laat hen eventueel elkaar inhoudelijke feedback geven.

leerdoelen

  • 6.2. Burgerlijk bestuur en stedelijke cultuur in Nederland